De Camino - Reisverslag uit Valença, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu De Camino - Reisverslag uit Valença, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

De Camino

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Augustus 2015 | Portugal, Valença

Lieve mensen, ben een half uurtje geleden in deze plaats gearriveerd De Albergue gaat pas om 14.30 open, dus eerst naar een terras in de stad met WiFi.

Ik heb eigenlijk alweer teveel meegemaakt/beleefd om allemaal op te schrijven. Maar ga het proberen...
Om ongeveer 7 uur uit bed: wat voor shirtje zal ik nu weer eens aantrekken? Shirtje 1, 2of 3?? Het wordt nr 2. De roze! Dat zien jullie dus vandaag op de foto's.....
De meeste pelgrims waren al vertrokken.
Om 7.30 op weg en loop zo onderwijl weer een en ander te overdenken. Mijn eerste verslag begon ik met het opschrift: een gans andere camino...
Dat was alleen een constatering; niet meer; niet minder. Ik had me daar van te voren op ingesteld, gelukkig. Nu ben ik reeds n week aan t lopen en wat is er veel gebeurd en heb ik veel beleefd.
Kilometers tellen niet en fysiek ben ik mezelf nog niet tegen gekomen; als ik maar op tijd pauzeer, anders gaan mijn voeten protesteren; vooral mijn linker.
Ben gisteren nog langs het Cruz dos Frenceces gekomen. Dat is net zoiets als het Cruz de Ferro in Spanje. Daar kun je iets achterlaten; een last of zoiets.
Ik heb deze keer niet eens iets bij me; ben letterlijk en figuurlijk lichter op reis gegaan. Stond dus gisteren voor het Cruz.... Ik hoefde er niet eens iets achter te laten.....
Wel een foto samen met 2 Braziliaanse meiden, waarvan er een in Leiden studeert voor een jaar. Apart ook weer.

Vandaag ook weer iets klimmen en veel keien. Als ik op een gegeven moment voor de 2e keer dezelfde pelgrim tegenkom die een asfaltafdaling achterstevoren afgaat, vraag ik waarom hij dat doet.
'Burning feet" zegt hij. Ik herken het heel erg van 2012.
Zie dat ie zijn tas helemaal niet goed om heeft. "Let this mum help you" zeg ik. Stel zijn banden opnieuw af en geef nog wat tips.
Hij had gisteren 45 km gelopen!!!! Loopt normaal marathons; maar dit is heel andere koek, zeg hem dat hij langzamer moet lopen.
Weer verder.....ga om half 11 een albergue in voor koffie. Als ik een stempel krijg, zie ik dat het dezelfde is die de Hongaar me gisteren avond liet zien. Nice place

Verderop een meisje dat ik eerder heb ontmoet; trek even samen op.
Ik vraag eens waarom zij de camino loopt. Echt ik kom werkelijk allemaal jongeren tegen. Een enkele jongere/ouwere als ik, bijna niet.
Zij zegt dat het leven tegenwoordig zo jachtig is; alles gehaast. Ik denk idd dat jongeren ook op zoek zijn naar iets.....iemand.....

Weer verder; zit nog even in een piepklein kapelletje, met verse bloemen.
Verderop zie ik aan de overkant een loods met agricultura erop en loop naar binnen. Emmers vol bloemen; zie nog anthuriums van Van Wijnen uit Nederland.

Als ik de plaats Valenca inloop, zie ik voor me een knul lopen; ik herken hem niet met zonnebril op en iets op zijn hoofd tegen de zon.
Hij spreekt me aan....is het de marathonloper van vanmorgen!!!!
Zegt :"i took your advice" en is langzamer gaan lopen .
Geinig toch ook weer. Kom op n gegeven ogenblik een soort tourist information huisje tegen en zeg dat ik daar even naar binnen ga.
Het meisje komt al naar buiten en ik vraag haar of ze een foto wil maken. Dat wil ze en als ik mee naar binnen ga voor een stempel, zie ik een monopoly spel op tafel liggen... Dat is ze met een collegaatje aan t spelen.

De albergue is niet ver meer; als ik arriveer bij albergue s. Teotonio zie ik op de deur dat hij pas om 14.30uur open gaat. Tas dus voor de deur en wandelschoenen voor slippers omruilen. Broodje eten..... Komt na een half uur een stel door het hekje lopen. Ik heb ze vanmorgen ook gezien .... zij kijkt niet blij.
Ik vraag wat er is en ze laat me haar benen zien......heb ik dit eerder gezien.......bedwantsen????
Ik zeg haar dat het misschien beter is om naar een dokter te gaan; dit is een grote plaats. En ik zeg dat ze straks binnen moet melden wat er aan de hand is.
Loop om het gebouw heen en zie aan de achterkant een raam openstaan. Ik steek mijn hoofd erdoor en zie nog net ergens een hoofd bovenuit steken. Ik roep en er komt een signora naar me toe.
Ze denkt dat ik niet weet dat de albergue nog gesloten is. Ik gebaar of ze mee wil komen naar de voorkant. Inmiddels zie ik dat het meisje op een bank is gaan liggen. Ik probeer aan de signora uit te leggen wat er aan de hand is.... Ze spreekt geen woord Engels.
Ik vraag nog aan de jongen waar of ze vandaan komen: Russia. Hij heeft zijn mond nog niet open gedaan. Ik vind het zo wel goed.... En ga even de stad in om dit verhaal te "pennen".
In tegenstelling tot zondag, toen ik licht nerveus de grote volle stad Ponte de Lima binnen ging, ben ik nu relaxed.

Ik kan zeggen dat er dingen zijn gebeurd afgelopen week, ook dingen die niet in mijn verslag staan, die iets met mij hebben gedaan.
Misschien ga ik er wel eens een boek over schrijven. Mijn schrift is al aardig vol.

Morgen passeer ik de Spaanse grens en dan is het ineens een uur later; Hollandse tijd dus.... En daar houd ik nu al al alvast rekening mee.

Oh ja , kwam voor de 2e keer een witte labrador tegen. Joop, geef Noa nog eens een aai van mij!

Dat was dus een hele story. Ga nu naar de albergue, bijna half 3

Allemaal een hartelijke groet vanuit Valenca
Tineke

  • 18 Augustus 2015 - 16:54

    Klaas En Renske:

    hai Tineke, Wat heb je weer een pracht verhaal en wat beleef je wat, je zou er echt een boek over kunnen schrijven. het mooie van zo´n camino is denk ik, buiten je persoonlijke gedachten en mijmeringen, al die verschillende medewandelaars uit al die verscheidene landen, geweldig!!! en op zo´n reis leg je ook heel makkelijk contacten. Je tuin staat er prima bij, kan ook niet anders want er is veel regen gevallen.
    Zo te zien heb jij goed weer om te lopen. Het ga je goed!!!
    knuffel.

  • 18 Augustus 2015 - 17:32

    Ria G:

    Hi Tineke,

    Je mooie verslag van vandaag weer gauw gelezen, zoals de reacties op je stukje van gisteren al laten zien, kijken we uit naar jouw post uit Portugal .
    Wat goed dat je deze reis minder te "dragen" hebt! Mooi dat je andere lopers goede raad kan geven en fijn dat het lopen naar wens gaat. Wat je zegt over een boek schrijven, lijkt me een goed plan. Weet je al een titel? Ik ga het dan beslist lezen!!!
    Mooie avond, morgen weer een goede wandeldag .....
    Een schouderklopje en dikke kus van ons!

  • 18 Augustus 2015 - 20:18

    Anneke W:

    Hoi Tineke, ik heb weer genoten van je belevenissen van vandaag, en wat mooi van jou, dat je andere mensen helpt met jou ervaringen, iemand helpen is fijn omtedoen, je krijgt erveel dankbaarheid voor terug.
    ik wens je morgen weer een dag toe vol met nieuwe ontmoetingen en indrukken, lieve gr. van anneke w

  • 18 Augustus 2015 - 20:44

    Ed:

    Hè Tien, je kunt je boek aardig verkopen ! Schrijven dat je maar een beetje opgeschreven hebt! Dat nodigt wel uit om nieuwsgierig te worden! Beetje commerciële kwaliteiten?
    Als je thuis bent nodigen we je graag uit voor de rest van het verhaal. Kon vandaag bijna voelen dat je lekker gelopen hebt!!
    Go with the flow! Groet Ed

  • 18 Augustus 2015 - 21:00

    Jeannette:

    Het is niet te hopen dat de dame met die mooie benen haar tas tegen de jouwe heeft gezet. Anders heb jij straks burning legs!
    Op de foto zag ik dat je 'nog maar' 125 kilometer te gaan hebt..............dat haal je op je sloffen. Genoeg tijd om rustig aan te doen en te genieten van alles wat je onderweg ziet en tegenkomt.
    Mooie wandeling weer morgen.

    Groetjes, Jeannette

  • 18 Augustus 2015 - 21:23

    Anneke V A:

    Hoi Tien,
    Iedere dag weer leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken.
    Ik krijg zo zin om een dagje met je mee te lopen en de sfeer te proeven.
    Het geeft je, denk ik, een heel vrij gevoel. Lekker buiten lopen als de beentjes het toe laten. Niet op de klok te hoeven letten. Geniet van de vrijheid en morgen gezond weer op en lekker wandelen.
    Slaap lekker.

  • 18 Augustus 2015 - 21:49

    John V.d. Z:

    Ha Tineke,
    Na je reactie op koormail even een blik op wat je aan 't doen bent. Knap dat je dit doet! Ik lees mooie, indrukwekkende ervaringen, emotie, maar vooral ook genieten. De komende dagen zul je vast weer veel van dat alles meemaken. Veel succes op je reis, zowel in afstand als in wat je ervan meeneemt naar de toekomst.
    Groet, John

  • 19 Augustus 2015 - 09:21

    Kees:

    Tineke, mooie verhalen ,mooie belevenissen. 'n avontuur. Verder succes ! gr Kees

  • 19 Augustus 2015 - 12:43

    Manon:

    leuk verhaal tineke! hoop dat jij zelf geen last heb gehad van bedwantsen !@!!

  • 19 Augustus 2015 - 18:18

    Frans :

    Hè zussie, lees ook elke dag je belevenissen! Krijg het gevoel dat je buitengewone krachten op doet ipv " moeie poten"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 53490

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: