The day after... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu The day after... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

The day after...

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

25 Augustus 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Heb gisteren middag de Compostela gehaald: omdat we met een groep waren, hebben we alle credentials verzameld en bij het Compostela office afgegeven en konden die na een uur ophalen. Ondertussen eerst iets met elkaar drinken en daarna naar de tourist info voor een slaapplaats voor de komende nacht en die is er gelukkig nog. Dan de Compostela ophalen, en even (alleen) eten.
Ga ik, nog met rugtas op, op weg voor mijn slaapplaats, tikt een oud vrouwtje me op de arm: " Dormir "? En ze laat een net gedrukt kaartje zien. Ik waag het erop en gebaar dat ik voor morgen en overmorgen daar wel een bed wil.....

Daarna nog een stukkie lopen buiten het centrum voor het hotel. Ziet er goed uit.
Vanochtend na het ontbijt richting centrum en daar staat alweer een rij wachtenden voor het Compostela bureau.
Daarna naar de Kamer van de Lage Landen; dat is een "kamer" voor Nederlandse pelgrims. Kon voor het eerst weer eens Nederlands praten; is ook wel weer eens lekker.
Daarna naar de kathedraal. Wat een mensenmassa; rugtassen mogen niet meer mee in de kathedraal en er staan zelfs mannen voor de entree met opschrift Securidad.
Binnen allemaal filmende en fotograferende mensen! Het ziet eruit als een toeristische attractie. Tuurlijk. Ik neem ook een paar foto's, maar ik ga niet naar die Mis. Geen zin in.
Maar in een van de hoeken van de kathedraal met een stenen trap omhoog is een kapel en daar ga ik even zitten. Er zit een klein gezelschap; het is een familie en het is een speciale viering, merk ik.
wat precies snap ik nog niet, maar dan zie ik een ouder echtpaar voorin zitten. Aan het eind van de viering loop ik even naar voren en tik een jongere dame op de arm en vraag haar wat er gevierd wordt....haar ouders vieren hun 50-jarig huwelijk! Ik ga hen even feliciteren....dat ik hier weer deelgenoot van heb mogen zijn. Er was geen andere pelgrim dan ik alleen hierbij...
...als ik dan de kathedraal weer in kom, wordt er net met het grote wierookvat gezwaaid.

Ga daarna maar eens zoeken naar het adres voor mijn komende overnachting. Dat is nog niet eens gemakkelijk, maar na verschillende keren vragen vind ik het.
Een gewone deur in een smal straatje; bel aan en de deur gaat open. Naar boven en warempel, daar zijn verschillende kamers; ziet er schoon uit. Ik doe t; Is goedkoper dan afgelopen nacht.

Nog een dag hier; weer een beetje "aarden"
Volgende week weer een gewoon programma.......

Toch nog een beetje een epiloog:
Ben dankbaar dat alles zo goed is gegaan: geen blaren; geen pillen nodig gehad; elke avond een bed.
Dankbaar dat ik heb mogen doorleren vroeger. Wat zou mijn wereld er deze camino anders veel kleiner uit hebben gezien.....
En dankbaar voor het thuisfront en iedereen die m'n stukjes hebben gelezen en leuke reacties hebben gestuurd.
Dank voor alle lieve sms-en onderweg van mijn (schoon)kinderen,
dankbaar dat ik op enig "emo"moment de juiste mensen om me heen had!
Mensen, dit was het dan
Ik kan zeggen deze camino was een Verrijking; Echt.

Tot in Holland
Allemaal de garoeten
Tineke


  • 25 Augustus 2015 - 17:40

    Kees:

    Tineke,gefeliciteerd dat je weer hebt gedaan! Het lijkt me best n avontuur. Groet kees

  • 25 Augustus 2015 - 18:33

    Tiny V.Mil:

    Lieve Tien.

    Ik kom je voor de laatste keer een nachtzoen geven,daarna zal Joop het vast graag doen.
    Groeten voor jullie beiden,jullie kinderen en kleinkinderen.

    We houden veel van je,en tot in dat ENE HOLLAND.

    Ook van Piet veel groeten,en van mij.

  • 25 Augustus 2015 - 18:40

    Marga:

    Goh Tineke, weer gehaald. knap hoor. Rust nog een da goed uit en dan een fijn e voorspoedige terugreis.

    Groet Marga

  • 25 Augustus 2015 - 18:59

    Gitty:

    Lieve Tien, ik wist het, ik wist het, dat ga jij " gewoon " weer doen die Camino!! En ja hoor het is je weer gelukt en hoe!! Zelfs n dag eerder dan je planning.
    Ik lees nu pas de laatste vehalen van je want we hadden n paar dagen geen internet. Ik miste je verhalen, want daar keek ik elke keer weer naar uit, zo heerlijk om te lezen. En natuurlijk met n beetje heimwee, want ja, de camino is echt n soort virus!!
    Nou meid, ga nog lekker genieten van Santiago. En ga je ook nog naar Porto terug om de stad te bezoeken of gelijk naar het vliegveld?
    Ik hoop je gauw te zien, want we zullen elkaar heel wat te vertellen hebben.
    We bellen!!!!!!
    Dikke zoen en n knuffel.
    Gitty

  • 25 Augustus 2015 - 21:03

    Anneke W:

    hoi tineke, wat heerlijk dat je de camino volbracht heb, diepe respect voor je, ik kan mij goed voorstellen, dat je dankbaar bent, dat je dit allemaal heb kunnen doen, nu heerlijk even bijkomen van alles, ik heb genoten van je verhalen en mooie foto s, we zien en spreken elkaar wel een keertje, tineke ik wens je een goede nachtrust, en een fijne reis terug, lieve groetjes van anneke w

  • 25 Augustus 2015 - 22:00

    Nico Bringmans:

    Dag Tineke,

    Van harte proficiat!
    Tijd om na te genieten. Las dat je ook in de huiskamer der lage landen bent geweest! Is ook voor Belgen :-)
    Was daar twee maanden geleden ook en werd getroffen door een kaartje dat daar lag met de tekst:

    Vanaf hier
    zal ik terugkeren
    naar het gewone leven
    van alledag,
    niet gewoon meer
    na al wat ik ervaren heb
    en als rijkdom
    opgeslagen in de weg
    die ik zelf ben.

    Wellicht herkenbaar voor jou.
    Hartelijke groet en het ga je goed!

    Nico Bringmans




  • 25 Augustus 2015 - 22:55

    Ed:

    Groots met een grote G! Welkom back in Bleiswijk. Geniet nog ff en een hele goeie terugreis toe gewenst! Ed

  • 26 Augustus 2015 - 08:47

    Leny:

    Proficiat dat je dit toch maar weer gepresteerd hebt, ik zal je verhalen nog gaan missen.
    Goede terugreis zal misschien ff wennen zijn maar de herinneringen blijven.

    Groetjes leny


  • 27 Augustus 2015 - 11:14

    Ingrid En Ben:

    Tineke gefeliciteerd, geweldige prestatie. We genoten van je verslagen en hopen je snel in Nederland weer te zien en te horen.
    Ingrid en Ben

  • 31 Augustus 2015 - 18:33

    Marry:

    Geweldig Tineke, ik neem mijn petje af!!! Echt een geweldige prestatie! Dank je wel voor de mooie verhalen!
    Groetjes Marry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 53342

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: