Wat gebeurt er allemaal.. - Reisverslag uit Guarda, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Wat gebeurt er allemaal.. - Reisverslag uit Guarda, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Wat gebeurt er allemaal..

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

28 Mei 2023 | Portugal, Guarda

1ste Pinksterdag vandaag.

Dus doe ik mijn zondagse kleren aan. Nog een paar yoga oefeningen op een matje dat in mijn kamer ligt. Toch wel heerlijk zo’n kamer voor mijn uppie. Voel me nog een griet, maar merk ik toch wel aan dat ik een pensionada ben. Haha

Iets eten in het keukentje; ik zeg de Duitse dames gedag en vertrek.

Richting zee en het spoor volgen. Het is nog vroeg, super stil en een kleine wereld, want er hangt een grote nevel over zee en het land. Hoe prachtig. Het houten pad gaat pal langs grote rotsblokken die in zee liggen en waar in kommen, die gevormd worden door deze enorme keien, witte zoutpoelen achterblijven.

Dan gaat de route weer iets naar rechts door een dorpje. Bij een bankje even pauzeren en een banaan.

Daarna weer naar links naar de zee; ik geniet; veel stilte….met gedachten in mijn hoofd.

Loop ik op een gegeven moment achter twee jonge pelgrimmeiden met nog wat was aan hun rugtas geknijperd. Ik moet even grinniken; zo leuk om te zien. Ik maak een foto van ze achterop. Geweldig om te zien dat er steeds meer jongelui dit pad weten te vinden. Ok, ze lopen vaak continue te praten of met hun telefoon, maar ze zíjn óp de camino. Een categorie jonge mensen die waarschijnlijk ook op zoek is in het leven….

Facebook, tik-tok en noem maar op. Allemaal prikkels waar ze elke minuut mee geconfronteerd worden. Wie weet wat voor inzichten ze krijgen in de tijd dat ze dit pad volgen.

Dan kom ik op een punt waar ik kan kiezen om de route central te nemen of costal. Een man spreekt me aan welke route ik wil volgen. Mijn keus is costal. Hij verwijst me naar het punt waar ik met een bootje mee naar de overkant kan. Kaartje kopen en met ongeveer acht pelgrims gaan we naar de naar de overkant. Meer mensen passen er niet in het bootje. Een groot oranje zwemvest om en dan gaan we. Ik moet ineens toch even aan de bootvluchtelingen denken die ik op tv heb gezien.

We varen dus over de rivier de Miño die hier uitmondt in de Atlantische Oceaan. In 2015 stak ik deze rivier over op een brug in de stad Tui. Dat is de grens tussen Portugal en Spanje. Nu dus met een bootje, omdat hier die rivier in zee uitmondt. Als ik aan de overkant ben en uit het bootje stap, ben ik in Spanje.

”Ahora estoy en España”

Wat een mooi plaatsje; kleurige huisjes tegen een bergwand aan. Eerst tijd voor een café con leche. Even schrijven en in mijn routeboekje kijken. Tussen deze- en volgende plaats is geen albergue. En dat is 17 km verderop. Mijn keus is dus snel gemaakt. Heb er al 11 km opzitten plus het feit dat mijn horloge een uur vooruit moet, omdat ik nu in Spanje ben.

Ik had toch al mijn zondagse kleren aangedaan, dus ik ga de zondag maar eens vieren. Eerst nog op zoek naar een albergue. Het is natuurlijk nog veel te vroeg, want ze gaan pas om 14 uur open.

Als ik bij een albergue aankom en op de bel druk, wordt er gelukkig open gedaan. Ze zijn nog aan t poetsen daar. Een dame die redelijk goed Engels spreekt, vraagt of ik gereserveerd heb. Nee dus; hij is al helemaal vol geboekt. Maar ze is toch bereidwillig om mee te zoeken naar een hotel dat in mijn boekje staat. Ik vraag of het daar niet heel duur is. Misschien € 40.— zegt ze.

Dan ga ik het daar op wagen. Het lokt me wel. Om half een kom ik aan bij hotel Elimar. Wow dat ziet er goed uit. En ze hebben een kamer voor me; ze vraagt of ik morgenochtend ook ontbijt wil. Dat zou ik wel willen, maar dat begint pas om acht uur en dan hoop ik al wat kilometers gelopen te hebben. De kamer kost € 37.— Nou jongens daar gaat weer een stukkie van de erfenis.

Ik krijg de sleutel, kamer 201. Wat een luxe, een schitterende kamer, alles d’r op en d’r aan. En een ligbad…jullie snappen het zeker al…

Als ik even heb uitgerust toch nog even naar het centrum; het zonnetje schijnt en ik ga op een bankje zitten. Er lopen mensen voorbij en die gaan het gemeentehuis in; op zondag.

Ik loop er even naar binnen. Er staat een heer bij me in de buurt en ik vraag hem of er verkiezingen worden gehouden, omdat het er zo uitziet. “Si, soy el alcalde de esta ciudad” , zegt hij.

Ja hoor, dat heb ik weer. Sta ik gewoon met de burgemeester te praten! Hoe is het mogelijk? Ik vraag of ik een foto mag maken. Ja hoor, maar dat doen we dan wel buiten, zegt hij. Hij wijst me op een bord aan de muur met tekst erop. El alcalde da Guarda; Antonio Lombo Baz. Hij zegt dat er vandaag in heel Spanje verkiezingen zijn, dus misschien kunnen jullie dit natrekken.

Hij is geïnstalleerd op 22 feb 2019. Dan komt er nog een dame bij ons staan. Ik vraag of zij de echtgenote van de burgemeester is, maar nee zij is een soort wethouder.

Ik loop nog even door dit mooie stadje en zie zowaar een kerkje waarvan de deur open staat. Dus Ed, toch op eerste Pinksterdag even in de kerk. Wauw, ik schrik gewoon van de overdaad aan goud en ornamenten. Daar moeten heel wat mensen voor geploeterd hebben. Veel te overdadig. Toch even rustig zitten en een paar “weest gegroetjes” bidden. Achterin de kerk ligt nog een stempel; een hele mooie en die gaat in mijn credencial.

Bij een kop koffie in een barretje zie ik Max Verstappen nog rondracen in Monaco.

Fijn om vandaag extra lang uit te rusten, het was nodig. Net nog een leuk videogesprek met oudste kleinzoon Loek! Word ik zomaar blij van.

Allemaal een fijne Pinksteren en tot later.

Buenos dias

Tineke


  • 28 Mei 2023 - 18:14

    Ed:

    Top verhaal weer Tien, mooie plaatjes weer en zo’n overtocht is weer een ervaring rijker! Ja, gemeenteraadsverkiezingen, dat is er aan de hand. Mooi om de burgervader zelf te spreken, er op afstappen is jou niet onbekend [e-1f601]. Succes verder en groet.


  • 28 Mei 2023 - 18:42

    Anne Verburg :

    Hoi Tineke

    Wat een bijzondere ontmoetingen heb je. Ik ben wel een beetje jaloers dat je zo gemakkelijk contacten maakt. Daar kan ik wat van leren. Ik vind het heel bijzonder wat je doet en wat een geweldige ervaring weer! Ben benieuwd naar jouw verhalen in het Spaans [e-1f60a].


  • 28 Mei 2023 - 18:45

    Margrit:

    Wow Tineke, je maakt zulke mooie dingen mee! Superleuk om elke dag je belevenissen te lezen.


  • 28 Mei 2023 - 19:29

    Piet:



  • 28 Mei 2023 - 20:22

    Robert:

    Hoi Mam, wat een avontuur weer vandaag. Je stapt overal maar op af en dat je meerdere talen spreekt komt ook goed van pas. Nou ga zo door met je mooie tocht! Ik spreek je snel weer.


  • 28 Mei 2023 - 20:39

    Piet:

    Ha Tien omdat vorige reactie op vroeger thuis niet was aan gekomen .

    als Ik je verslagen lees zou Ik zo mee willen lopen

    Jeetje Tineke wat heerlijk even los van alles lekker struinen door natuur met mooie uitzichten en leuke ontmoetingen

    en Dan ineens door de struik calla’s herinnerd worden aan vroeger thuis.(staan bij ons ook al in bloei plant van thuis)

    ja als je daar zo loops komt dat toch wel binnentuin.

    Vandaag wel een speciale Pinksteren voor Jou mooi te lezen, zelf gezongen in ons Heultje was ook mooi, heb nog aan je gedacht.

    wij zijn aan het pakken ,morgen gaan we naar de Canadians.

    bedankt voor je app.

    Le deseo una buena peregrination un


  • 29 Mei 2023 - 09:14

    Thea:

    Goedemorgen Tineke,

    Alweer een nieuwe dag met avonturen in het vooruitzicht. Heerlijk om virtueel met je mee te reizen. Ga zo door, het is het pad, het pad

    "weet je nog" en niet de eindbestemming. [e-1f609] X


  • 29 Mei 2023 - 09:39

    Anneke W:

    Goedemorgen Tineke,

    wat heb je gisteren weer een leuke en avontuurlijke dag gehad, leuk filmpje van de overtocht naar spanje ,heerlijk zo n rustig dagje tussendoor, genoten vd omgeving en de mensen, mooie foto’s heb je gemaakt van de natuur en de kleine plaatsjes waar je doorheen gelopen bent,

    tineke een fijne wandeltocht vandaag

    Gr Anneke W


  • 29 Mei 2023 - 09:42

    Nel:

    Hoi Tineke.

    Veel plezier in het mooie spanje en dat je maar veel Spaans kan praten.

    Practicar con la gente.

    Veel wandelplezier langs en dichtbij de kust.

    Succes.


  • 29 Mei 2023 - 09:44

    Gitty :

    Ha Tien, ja het leven is een feest, maar...je moet wel zelf de slingers ophangen.

    Nou ,dat gaat jou goed af, zéker op de camino! Ik lees je verhalen weer met heel veel plezier én bewondering, zo makkelijk maak jij contact met iedereen.

    En naast die heerlijke verhalen, heb je ook weer mooie foto's gemaakt.

    Bedankt voor het delen.

    Hoop dat het vandaag een mooie wandeldag is voor je.

    Gitty xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 53358

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: