Bijna ogen, oren en neusgaten tekort - Reisverslag uit Viladesuso, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Bijna ogen, oren en neusgaten tekort - Reisverslag uit Viladesuso, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Bijna ogen, oren en neusgaten tekort

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

29 Mei 2023 | Spanje, Viladesuso

Om half zeven de deur uit. Een orkest van mussen getjilp verwelkomt me op straat. Ze hebben er zin in.

Heb ik gisteravond wiedermal met een Duitse dame gegeten; ze heette Ursula en overnacht ook in “mijn” hotel. We zijn samen in een leuke bar wezen eten waar ze “pelgrimsmenu” serveren. Weer Duits praten, met de waardin wil ik af en toe Spaans en als we er niet uitkomen gaan we in het Engels door. Steeds weer schakelen. Het kraakt en piept af en toe hierboven.

Spreekt ineens een Hollands stel me aan; die zijn hier met de camper op vakantie. Hè lekker ff eigen taal spreken. De gezellige waardin bedient ons; drie gerechten en een wijntje voor maar € 12.— Bij het weggaan geeft ze me een grote Jacobsschelp. Die geeft ze elke pelgrim.

Inmiddels loop ik weer aan zee. Heerlijk rustig; een enkel vissersbootje op zee. Ik kom op een plek waar een bankje staat met zicht op zee. Ik ga er toch al zitten, terwijl ik pas drie kwartier onderweg ben. Ik kan het me vandaag veroorloven, want ik heb voor de eerste keer een slaapplek gereserveerd. Gisteren zag ik op een lantaarnpaal een affiche van albergue de Estrela in de plaats Viladesuso.

De eerste avond van mijn camino toen ik met de Ned dame Mariëtte at, had ze me deze albergue aanbevolen. Gisteren middag een mailtje gestuurd en kijk; hier was het mogelijk te reserveren. De eerste plaats na 18’km lopen, dus dat zou kans geven op een volle albergue. Fijn gevoel dat die onzekerheid voor vanavond is weggenomen. Nog geen pelgrim gezien nu, maar dat zal straks wel veranderen als de jonge garde voorbij gaat.

Maar wat een schitterend pad vandaag ook weer. Ik bedoel dus vooral de uitzichten: spectaculair. Links van mij de zee en rechts de bergen nog in nevelen gehuld. Ik kom ogen tekort; een heerlijke zoete lucht komt mijn neusgaten binnen. Dat komt van de anijsstruiken langs de kant.

En verder naar beneden kijkend vooral weer keien en hobbels. En die heb ik te nemen. Net als de hobbels van het leven; mijn leven.

Wat heeft het pad van de camino mij gesterkt. Het kostte kracht, maar ik kreeg er zoveel kracht voor terug. Dit pad was mijn manier om dóór te gaan in het leven.

Dan de stilte; vooral vandaag. Helemaal alleen op de wereld leek ik.

Deze stilte

zonder woorden

zien, horen, ruiken

Ruimte voor gedachten in het hoofd

Dat hoofd dat altijd voorrang neemt…. nee, dat ik altijd voorrang geef

Leven uit het hart, mijn hart, ik zou willen dat ik het kon… vaker

Om 9 uur ben ik in het plaatsje Portecelo en neem bij een leuk tentje koffie. Hier zitten wel al pelgrims. Ik zie iemand met ingetapete enkels, soms mensen met een brace. Wat doen mijn voeten het goed. (even afkloppen) In mijn nagelnieuwe schoenen! Één week zijn ze oud/ nieuw. Toevalligheden bestaan toch niet?

Ik bevind me nu in de provincie Galicië, daar ligt Santiago ook in. Deze provincie heeft ook weer een eigen taal; veel woorden met een X erin.

Hellup!

In het plaatsje Oia, hoog gelegen en pal aan zee, kom ik een reuzenkei tegen waarop staat dat hier een meditatie plek is. Ik stap er naar toe. Het hoort bij het erachter liggende huis. Het is er su-per-stil. Vanaf deze plek zie ik golven heel rustig aan komen rollen. Bijna meditatief. Er zit nog een meisje. Als ik er een poosje zit toch even in mijn schrift schrijven. Na een poosje vertrekt het meisje en als ik mijn schrift net heb opgeborgen, komt er een dame, van het huis, aanlopen en vraagt me of ze me voor zal gaan in een meditatie.

Ik vertel haar dat ik mijn hele leven een slechte slaper ben.

Ik vind het goed om samen een meditatie te doen. Een meditatie op chackra's. Een aparte belevenis…..komt zomaar op mijn pad….

Weer aan de wandel neem ik nog even een cerveza 0.0 op een terras in het plaatsje Oia, waar het drie dagen feest is. Als de ober me zegt dat het kan gaan regenen, ga ik gauw in de benen. En kom zonder regen in het plaatsje Viladesuso, waar ik nu mijn verhaal zit te doen. Mijn slaapplek is een stapelbed; gelukkig maar vier dames. En verder wandelen er van allerlei, voor mij vreemde, pelgrims binnen….

Een paar potige kerels, volgens mij zijn het Polen, die een batterij bier in de koelkast zetten. Ojee, dát was ik nog niet eerder tegen gekomen.

De albergue ziet er super gezellig uit, maar het stikt hier van de vliegen. Getver, dat had ik niet besteld. Zit allemaal bij de prijs inbegrepen …

Heb net een pasta maaltijd gekocht die ik straks in de magnetron ga doen. Dit is echt een gehucht met één winkeltje bij een benzinepomp. Niet echt hele gezonde dingen, maar ik heb iets voor het ontbijt voor morgenochtend. Dan morgen op de route maar iets proberen te scoren.

Het was een soort van spirituele dag. Kwam door het lange alleen lopen en de stilte.

Heb mezelf wel een beetje bloot gegeven…..


  • 29 Mei 2023 - 17:13

    Marga Wubben :

    Mooi Tineke.

    Ik zou willen dat ik het kan lopen. [e-1f618]

    Fijne avond.

    Liefs Kees en Marga


  • 29 Mei 2023 - 17:32

    Ed:

    Mooi verhaal weer Tien. Je kan je beleving zo invullen/benoemen zoals je het voelt, ieder op zijn eigen manier en ervaring. Op hoeveel km zit je nu, wanneer ga je vd kust af en het land in? Weer mooie plaatjes, wel weinig bomen in de straat [e-1f601] . Hoor morgen wel of de Polen de boel nog op stelten hebben gezet [e-1f605].

    Ga je goed.


  • 29 Mei 2023 - 18:09

    Klaas En Renskeklaas.joustra@gmail.com:

    Hai lieve Tineke, weer een schitterend verslag, ik zie je lopen en genieten van de stilte, heerlijk je gevoelens de vrije loop laten gaan, mooi dat je dat kunt, geeft een mooie zingeving in je wandelingen. Ga lekker door met genieten en heel veel succes [e-1f44d][e-1f605] dikke knuf van ons samen.


  • 29 Mei 2023 - 19:13

    Kees Van Der Knaap:

    Mooi verslag Tinek. 'n avontuur om mee te maken. lekker met de verschillende talen. Veel succes en geniet ervan.


  • 29 Mei 2023 - 19:47

    Marijke :

    Mooi om te lezen Tineke.

    Het lijkt wel poëzie en proza. Maar ja dat heb je als je je hart laat spreken [e-1f609]

    Goede nacht voor straks en morgen weer frisse start gewenst!


  • 29 Mei 2023 - 20:30

    Susan Van Boheemen :

    Hoi Tineke

    Fijn dat het goed gaat op je nieuwe schoenen. Wat een heerlijke ontmoetingen onderweg. Gelukkig maar anders wordt het misschien saai. Super dat je die 2 bruggen hebt overwonnen!

    Wist je dat er in Italië een streek is die ook Apulia heet. En op Santorini en plaats met de naam Oia?

    Veel succes de komende dagen en hopelijk mooi weer

    Liefs Susan


  • 30 Mei 2023 - 15:58

    Janny:

    Tineke weer een geweldig verslag. De afwisseling is zo groot met alles wat je ervaart en ziet op zo’n dag. Ook voor morgen weer een fantastische dag.

    Lieve groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 53496

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: