busje komt zo.. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu busje komt zo.. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

busje komt zo..

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 Juni 2023 | Spanje, Negreira

Om 7.15 uit bed, alles weer inpakken en om 7.45 sta ik bij de boot in Vilanova de Arousa, die ons naar Pontecesures zal brengen. Dit is de derde etappe van de route espiritual.

Er staan al behoorlijk veel mensen op de steiger en er liggen twee boten klaar. Één vrij grote boot en een kleinere, open boot. Ik laat mijn kaartje zien en kan de grotere boot op. Er zijn pelgrims die in de kleine, open boot moeten/ gaan. Gistermiddag heb ik mijn kaartje bij de Office la Translatio gekocht. Niets gehoord over welke boot. Het is aardig koud en de wereld is in nevel gehuld. Ik moet er niet aan denken twee uur in een open boot te zitten!

Om acht uur vertrekt de boot; we varen over de Ria de Arousa en die gaat landinwaarts over in de Rio Ulla. In de rivier liggen hele grote oesterkwekerijen. Van bovenaf, zoals in Vigo, had ik dit ook gezien en dacht ik dat het kunstwerken waren, maar nu van dichtbij zie ik wat het zijn.

De vissers halen de kleine oesters bij de kust en brengen ze naar deze kwekerijen waar ze kunnen uitgroeien tot volwaardige oesters. Er ligt een enkele boot naast zo'n kwekerij en oogst dan de oesters.

Het is een complete “industrie”.

Om ongeveer tien uur zijn we in Pontecesures en iedereen van de boot af. En straks komen de pelgrims van de central route erbij. Wat zal het druk worden. Ongeveer anderhalve dag lopen naar Santiago. Ik wil die drukte ontlopen en heb een ander plan gemaakt. Ik zou graag nog een paar dagen in deze rustige sfeer van de camino blijven. Als ik langs de route een groot hotel zie staan, ga ik daarheen. Hier zal vast iemand Engels spreken, denk ik. Ik ga naar de receptie, maar de receptioniste spreekt geen Engels. Er staat een vlot uitziende dame aan de balie en zij spreekt wel Engels. Ik vraag haar of ze weet of er een bus naar Santiago gaat? Ze gaat het opzoeken in haar telefoon. “Ja”, zegt ze vanaf Padrón. En daar ben ik net doorheen komen lopen, maar dus niet langs een bussenstation. Ze zegt dat ze me daarheen gaat brengen! Niet te geloven! Mijn plan is om via Santiago, vanuit de plaats Negreira een paar dagen naar Muxia te lopen.

We lopen naar haar auto en ze verontschuldigt zich nog omdat de auto er dirty uitziet. Ze is geboren en getogen in Santiago, maar heeft een Ierse man. Dan zegt ze me haar naam: Angelès!

Ik zeg : “ You’re an angel”

We rijden dus dezelfde weg als die ik net heb gelopen …en passeren aardig wat pelgrims.

Bij het busstation bekijkt ze de timetabel, maar ziet zo gauw niet de bus daarbij staan die ze op haar telefoon had. Ze informeert ernaar en een dame zegt dat er ongeveer 12.15 uur een bus richting Santiago komt. Dan vraagt ze twee andere dames die ook op die bus staan te wachten of ze mij willen zeggen als “mijn” bus eraan komt. Dan krijg ik nog twee dikke zoenen op mijn wang en vertrekt ze met haar auto…..en bedenk ik dat ik haar niets heb gegeven voor het rijden.

Mensen ik ga dus smokkelen, echt waar.

Ik ga met de bus naar Santiago, die komt om half een. Op het eindpunt moet ik uitstappen. Een geweldig groot bussenstation buiten Santiago. Daar neem ik even een broodje en een glas sinaasappelsap. Vervolgens neem ik een bus naar Negreira…ik vind het best een beetje spannend, maar na drie kwartier komt de bus in dat dorpje. En zie ik zowaar alweer een caminoteken én een albergue. Het is half drie, dus ik ga gelijk naar binnen en vragen voor slaapplaats. En die is er. Het is een mooie albergue. De dame van de receptie loopt met me naar de slaapzaal en ergens in het midden zeg ik dat ik daar dat onderste bed wel wil. Op het bed naast dat van mij ligt een dame uit te rusten. Als ik mijn tas heb uitgepakt en me in het Engels aan de dame voorstel, is het een Nederlandse.

Ik val vandaag van de ene in de andere verbazing!

Ze heet Esther en vanmiddag hebben we samen iets gedronken.

Boodschapjes gedaan en in drie dagen wil ik naar Muxia lopen en van daaruit met de bus naar Santiago en vrijdag weer richting Holland komen.

Van de komende drie dagen ga ik geen verslag maken, sorry mensen….

Gewoon een beetje rustig daarheen lopen, ook nog klimmen heb ik gezien.

Ik ga wel foto’s ervan maken en kunnen jullie zien waar ik dan “uithang”.

lEn weer leuk jullie reacties; super fijn.

Lieve groet

Tineke


  • 05 Juni 2023 - 18:56

    Inge:

    Goed plan Tineke, ik kan me er alles bij voorstellen!!

    Nog een paar fijne wandeldagen in alle rust!!

    daag,

    inge


  • 05 Juni 2023 - 19:21

    Ed:

    Wacht ff Tien, las zojuist je vorige verslag ( zondag) en krijg direct een antwoord hoe je gevaren bent [e-1f604]. Aardig stukje gevaren toch, ik zie plaatjes op je route, Torres do Oeste en Oeste, waarschijnlijk de oesterindustrie die je aanhaalt.

    Mooi plan toch om het zo te doen, het is per slot van rekening je eigen feestje. Succes en hopelijk op naar weer van die bijzondere toevalligheden [e-1f340].

    groet en succes.


  • 05 Juni 2023 - 19:23

    Thea:

    Lieve Tineke,

    Wat fijn dat je je eigen weg kiest.

    Het was heerlijk om met je mee te reizen. Je hebt het weer gefixed kanjer. Ben trots op je hoor. De laaste dagen zijn heel relaxed en mooi een paar colletjes maar die kan jij hebben. Ga ook hier weer van genieten en tot snel.

    Een dikke felicitatie en knuffel X


  • 05 Juni 2023 - 19:35

    Christina :

    Ik zal de verslagen gaan missen!!!! Maar ik denk dat je wel voor jezelf gaat schrijven. Voor je volgende boek?

    In ieder geval wens ik je voor de komende dagen heel veel vreugde en nog meer mooie ontmoetingen toe. En weet je Tineke, je schrijft “ik heb haar niets gegeven voor het rijden” maar ik weet zeker dat de ontmoeting met jou haar net zo veel vreugde heeft gebracht als voor jou en dat is onbetaalbaar.

    Groet van Christina


  • 05 Juni 2023 - 20:38

    Carin:

    Leuk Tineke dat het allemaal goed is gegaan Wij hebben genoten van je verhalen.

    Maak er nog maar een paar fijne dagen van.

    Succes

    Lieve groetjes Carin en Leo


  • 05 Juni 2023 - 20:45

    Marijke :

    Groot gelijk Tineke, je hebt je sporen verdiend! Ga lekker genieten van je laatste dagen en ik kijk uit naar je foto's. Veel plezier hoor.


  • 05 Juni 2023 - 21:05

    Martina :

    Wat jammer Tineke dat voor ons de verslagen ophouden.

    Ik heb ervan genoten, heel knap en veel respect voor je.

    Geniet van je laatste dagen.

    Liefs Martina


  • 05 Juni 2023 - 21:07

    Anneke W:

    Hoi tineke, wat een fijne dag heb je achter de rug,wat lief dat die mevr jou een lift heeft gegeven , mooie verslagen heb je gemaakt,als je het weer gaat lezen, komen al de herinneringen weer terug van alle dagen , de ene dag maakte je dit mee, de andere dagen weer vele spontane ontmoetingen en gesprekken, en genoten van de mooie natuur om je heen , tineke geniet van de laatste paar dagen , en een goede reis terug , dank je wel voor alle verslagen en met de mooie foto’s erbij en filmpjes ,

    Gr Anneke W


  • 05 Juni 2023 - 21:37

    Annie:

    Hoi tineke,

    Het pelgrimeren wandelen heb je volbracht.

    Top hoor, trots op jezelf zijn, vooral ook de bijzondere ontmoetingen.

    Nu een beetje vakantie erachter aan.

    Ik vond het heel bijzonder om met je mee op reis te gaan.

    Groetjes

    Annie


  • 05 Juni 2023 - 21:37

    Annie:


  • 05 Juni 2023 - 21:37

    Annie:


  • 05 Juni 2023 - 22:07

    Susan Van Boheemen :

    Hoi Tineke

    Bedankt voor je leuke verslagen en foto's

    Leuk om over al je avonturen lezen.

    Nu nog even een andere route die waarschijnlijk ook heel mooi is. Geniet ervan! 9mmhttps://media.tenor.com/1Ddqzm72LhgAAAAM/walk-silly.gif

    Tot gauw

    Susan


  • 06 Juni 2023 - 16:50

    Tineke Vd Knaap:

    Ha Tien, ik hoorde recent van je zus Trees van dit geweldige avontuur en pik zo nog nét iets mee...Wat is dit gaaf, stoer en verrassend!

    Geniet van de komende laatste dagen en verrijkt met prachtige ervaringen uiteindelijk weer huiswaarts....

    Een goeie terugreis gewenst en een heerlijke thuiskomst!

    Lieve groeten van die andere Tineke vd Knaap


  • 06 Juni 2023 - 20:43

    Jannystouthamer@gmail.com:

    Geweldig Tineke, ik heb genoten van al je verhalen. Ik vind het een super prestatie. Geniet nog van een paar lekkere ontspannen wandeldagen.

    lieve groeten

    Janny


  • 07 Juni 2023 - 18:52

    Hanneke:

    Hoi tien, ook ik heb genoten van je reisverslag. Ik zit momenteel aan de andere kant van Spanje. Maar de beleving is er. Veel rust en bezinning de komende dagen. Succes en hasta la vista. Un embrazo. [e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 53352

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: