Nog 44 kilometers van Santiago - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Nog 44 kilometers van Santiago - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Nog 44 kilometers van Santiago

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

11 Juni 2012 | Spanje, Madrid

Die man met de ontbijtkoek is niet langs gekomen. Zeker geen goeie navigatie!!
Maar samen met Tulla ben ik op weg, eerst richting Melide. Het weer is niet best, maar dat zat eraan te komen. De laatste dagen scheren de zwaluwen bijna over de grond, dus dat was al het teken.
Vanochtend dus de laatste boerengehuchtjes, die soms voor de helft verlaten zijn.
Toch weer een mooie wandeling over de restanten van de Romeinse weg, via het dorpje Casanova(!) naar Leboreiro, waar we de cafe nuttigen.
Om ongeveer 11.30uur zijn we in Melide. Via het oude Melide naar het hoger gelegen nieuwe Melide. Naar de plaza del Convento, waar we in het streekmuseum ons stempel halen. Dan een bocadillo met choriso in een lokale bar. Zijn op de helft van onze wandeling, want we willen door naar Ribadiso da Baixo, of zelfs naar Arzua.
Maar het plenst af en toe loodrecht uit de lucht, dus nat worden we. Maar even later toch weer een schraal zonnetje. Het is net als met de etappe van vandaag: stijgen en dalen; best weer pittig. Ga maar lekker zingen; Climb every mountain uit de Sound of Music.
Mijn mottolied voor deze reis!
En buiten het zingen, blijft er ook nog tijd om na te denken; nadenken over deze reis, die nu bijna ten einde is.

Morgen komt het er misschien niet van, als ik de laatste avond met de pelgrims deel, dus blik ik nu alvast een beetje terug.
Een reis, die begon op 9 mei, samen met Marcel en Robert. Vier dagen hebben zij met mij meegereisd en geproefd, hoe het is, zo'n pelgrimstocht. Onvergetelijke dagen: ze zitten in mijn hart.
Een reis, weg van mijn vertrouwde omgeving, onder weg zijn, nieuwe mensen ontmoeten, steden, elke nacht een andere slaapplek. (kleine) ongemakken,die weer opgelost werden.
Mijn lijf, wat heeft dat zich goed gehouden. Mijn voeten, benen: ze hebben me bijna al tot Santiago gebracht.
Af en toe een (korte) dip; het hoort er allemaal bij. Dat dan de juiste mensen weer op mijn pad kwamen, of dat ikzelf een ander tot hulp kon zijn.
Het dicht bij de natuur zijn; wat heb ik genoten vanaf het begin in de Pyreneen; de zonsop-en ondergangen. De wuivende tarwe enz.velden, de vogels. Lucky met het weer; af en toe koud en met kleren aan in bed, maar overwegend mooi weer. Ik ben een bofferd.
De nieuwe mensen, die ik ontmoette. Lieve, leuke, interressante. Verhalen , die ik alweer vergeten ben, maar ook verhalen, die ik nooit meer vergeet.


Ondertussen plenst het geweldig en als we bij het dorp Ribadiso (inderdaad een moeilijke naam) zijn en ik een leuke albergue zie, schrijf ik me gelijk in . Douchen en kleren wassen en gelukkig hebben ze hier een droger. Want mijn was van gisteren was ook nog niet helemaal droog!

Heb eindelijk kontakt met mijn Joop kunnen krijgen en hoor dat die reeds in Santiago is. Morgen treffen we elkaar on the road.
Ga nu een hapje met Thulla eten; morgen nog ff doorbijten, maar ik ruik Santiago reeds.
So far

  • 11 Juni 2012 - 17:23

    Maria:

    Hoi Tinus,
    Spannend, die laatste kilometers! Als je zo dicht bij je einddoel bent, gaat het lopen je steeds makkelijker af...., lijkt me. Heeft Jopio ook wat kilometertjes in de benen zitten, of gaat hij alleen voor de laatste 5, haha!
    Geniet van je laatste dagen op deze mooie route, in gedachten loop ik met je mee.
    Tot gauw, schoonzusje.
    Liefs, Maria

  • 11 Juni 2012 - 17:46

    Greta:

    tjonge jonge wat is dat toch eigenlijk snel gegaan.
    Ik ga jouw verhalen straks vast missen maar dan over een aantal weken hoop ik de mijne op te gaan schrijven.
    Andere camino zelfde doel.
    Tieneke geniet morgen van het eerste weerziens met je Joop en dan nog even, echt even doorbijten.
    Fantastische gedaan!!!!

  • 11 Juni 2012 - 17:47

    Annek(e):

    Hoi Tien,
    Nog 44 km te gaan, appeltje eitje.
    Dat moet lukken en als je dan morgen ook nog Joop ontmoet, kan je dag niet meer stuk. Geniet nog van alles om je heen. Niet teveel nadenken, dat doe je maar een andere keer. Hopelijk heb je de laatste dagen wat beter weer, want met het zonnetje is het net wat gezelliger
    Knuffel, Anneke

  • 11 Juni 2012 - 17:49

    Greta:

    Oja, dat wilde ik nog schrijven jammer van het weer deze laaste dag (dagen). Hier is het trouwens ook pet.
    Maar te heet was waarschijnlijk ook niet fijn geweest en dat is toch nog een beetje mijn angst.

    geniet van je laaste kilometers!

  • 11 Juni 2012 - 17:51

    Ed:

    He Tien, ik zie nu pas de familiefoto op die St.jacobsschelp zitten; zijn wij tenminste ook ergens geweest. Well done; ga je zien. Groet

  • 11 Juni 2012 - 17:59

    Gitty:

    Hoi Tineke, jammer van die man zonder snijkoek. Ik zou maar een foto van Joop aan een stok en een touwtje hangen, dan krijg je vast vleugels!!! Hou nog ff vol, je bent er bijna! Ik ga je verhalen straks nog missen, zo mooi zijn ze. En al zou je het niet halen, wat ik niet geloof, de belevenissen, de verhalen, de herinneringen en de ervaring van de Camino zullen je altijd bij blijven! En daar heb je het toch voor gedaan!
    Nog een heel mooie tijd met Joop, geniet ervan. Ik zou wel een leuk hotelletje uitzoeken als ik jou was, of wilde je Joop ook eens kennis laten maken met een slaapzaal vol snurkende/ ronkende mensen? ;)

  • 11 Juni 2012 - 18:12

    Barbara:

    Hoi Tineke,
    Super , een echte doorzetster, wat ben je al ver ....en nu nog maar een 'eindje'. Santiago is in zicht!
    Veel succes en plezier de laatste dagen en geniet van de laatste kilometers!
    Groetjes,
    Barbara

  • 11 Juni 2012 - 18:46

    Martine Vd Burg:

    Hoi Tien wat een verhalen weer, ook ik ga ze missen.
    Die laatste 44 km gaat jou zeker lukken.
    Fijn dat je Joop morgen ziet, en sterkte.
    Gr vanuit Bleiswijk.

  • 11 Juni 2012 - 19:09

    Nel:

    Hola Tineke.
    Nog cuarenta y cuatro kilómetros te gaan en dan ben je er! Geweldig en succes met de laatste kilometertjes.
    Liefs Nel

  • 12 Juni 2012 - 11:33

    Ingrid:

    Ha Tineke, wat een heerlijk vooruitzicht ... Santiago en Joop. Wat een byzondere reis is het geworden. Nog een klein stukje (in verhouding) en dan ben je er!!!
    Bedankt, dat ik mee mocht leven met je reis, geniet van je laatste stappen in deze mooie omgeving..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 53544

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: