i did it! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu i did it! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

i did it!

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

14 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag, 13 juni, voor het laatst mijn tas inpakken en om 7.15 ben ik op pad voor mijn laatste etappe en einddoel van mijn reis: Santiago de Compostela.
Joop gaat met de auto van Pedrouza naar Santiago, om alvast een overnachtingsadres te vinden.
Dus ook mijn laatste etappe alleen aan de wandel. Regenjack aan, want het is goed vochtig van de nevel. Het is nog steeds een landelijke wandeling; eucalyptusbos en nog door een enkel gehucht. Dan kom ik langs het vliegveld van Santiago en vlak boven me is net een vliegtuig opgestegen van Ryanair. Die gaat vast weer pelgrims naar huis brengen.
In het plaatsje Labacolla de koffie en verder voor het laatste stuk. Het is goed druk met pelgrims, ze komen vandaag overal vandaan.
Op ongeveer 5 km voor Santiago nog even een heuvel op. Hier staat een metershoog gedenkmonument voor het pausbezoek van paus Johannes Paulus ll aan Santiago.
Nog even wat eten en door voor de laatste kilometers. Voor mijn voeten is het goed dat het klaar is; mijn linkertenen blijven me steeds parten spelen.
Dan kom ik Santiago in via het oude stadscentrum, waar ook nog net een grote protestdemonstratie gaande is.
Dan is het toch nog 50 minuten lopen en jawel, daar zie ik de eerste torens van de kathedraal en eindelijk loop ik dan onder de hoge poort door het plaza del Obradeiro op. 11.50uur
i DID IT! Santiago de Compostela bereikt.na precies 35 dagen lopen.
Joop vangt me op en de tranen komen echt.
Daarna de kathedraal eerst eens op een afstand bekeken en toen de 33 treden op en de kathedraal in. Die zat bomvol, er is om twaalf uur een Mis begonnen. Achterin tref ik de Denen; een hartelijke omhelzing Even in de kathedraal gebleven en daarna de Compostela op wezen halen.
's-middags toch weer bekenden ontmoet: Christina uit Wenen, Mary uit Ontario, Phino uit Italie, de Ieren. Het is heel speciaal, het gevoel.

Nu zit dus deze reis erop, mijn doel bereikt. Maar het was de weg, die mijn reis heeft gemaakt. Niet het doel.
Zonder Santiago en (zonder Jacobus) was deze weg er nooit gekomen. Maar het onderweg zijn , deze weken , het heeft wat met mij gedaan.

Christoffel was een goede hoeder voor mij en ik heb steeds het gevoel gehad dat pa en ma met mij mee hebben gereisd.

Ik wil Joop bedanken dat hij me de ruimte heeft gegeven om deze reis te maken en de fam.van den Bosch, dat ik zolang van mijn werk weg kon! super.

"i did it my way" , zingt Frank Sinatra. En dat kan ik met volle overtuiging zeggen over deze camino, deze weg, the way:
I DID IT MY WAY
Ik deed het op mijn manier.

En 's- avonds nog even voetbal kijken, naar Duitsland-Nederland; het resusltaat is bekend.

Dit zal mijn laatste verhaal zijn, waarschijnlijk, maar leuk dat jullie me hebben willen volgen en onwijs bedankt voor alle reakties. Ik ga er een boek van maken.

Ciao Tineke

  • 14 Juni 2012 - 08:04

    Greta:

    Dank dat ik in gedachten met je mee kon lopen.
    Goed gedaan ik kan bijna niet wachten tot dat ik mag/kan.
    Ook bedankt voor de mooie foto's.
    Tineke wel thuis en dan lekker genieten van wat dit je heeft opgeleverd.

  • 14 Juni 2012 - 08:30

    Joke V:

    Tineke, GEFELICITEERD! Dank je wel voor je mooie reisverslag! Ik heb er van genoten!

  • 14 Juni 2012 - 08:31

    Marja:

    hoi Tineke,
    Ongelofelijk, wat mooi, zoals je daar op de foto staat. Voor de kerk. Je hebt het gehaald, je bent echt een kanjer. Tineke , ik zal je verhalen missen, Tien, geniet er van samen van met Joop en nu uitrusten,
    Zie je gauw, liefs Marja.

  • 14 Juni 2012 - 08:45

    Gitty:

    Hoi Tineke,
    Geweldig, je hebt het gedaan!!!! Nog een paar weken en dan gaan wij op pad, ben benieuwd hoe wij het gaan ervaren.
    En die voetjes, dat komt goed hoor, ik heb je nog wat beloofd, dus...we maken gauw een afspraak.
    groetjes

  • 14 Juni 2012 - 09:05

    Mariëlle:

    Prachtig!! Gefeliciteerd!! Je mag héél trots zijn op je zelf!!!
    Wat een prachtige kathedraal!!
    xx Mariëlle

  • 14 Juni 2012 - 09:16

    Tiny Van Mil:

    Brok,Brok,Brok,en nog tien keer.
    gefeliciteerd lief petekind.
    En wat een gezellige foto van jullie samen op de trappen.
    We wensen jullie een goede thuisreis,en tot 7 juli.
    Liefs van ons 2 en.

  • 14 Juni 2012 - 09:38

    Thea:

    Tineke, de foto van jou en Joop samen zeggen meer dan duizend woorden!!!
    Gefeliciteerd en nu mogen je schoenen voor even aan de wilgen!

    Liefs

  • 14 Juni 2012 - 09:48

    Manon (G):

    Gefeliciteerd, wat een prestatie!

  • 14 Juni 2012 - 09:51

    Ria G:

    Tineke,

    GEFELICITEERD!
    EEN TOP PRESTATIE!
    Mooie foto's, geniet nog van deze laatste dagen in Spanje.
    Een goede thuisreis en tot gauw ...
    liefs, Ria

  • 14 Juni 2012 - 12:35

    Marion:

    Hoi Tineke,
    Fantastisch, geweldig dat je jouw weg gegaan bent!
    Groot respect voor jouw doorzettingsvermogen, geniet de komende dagen en straks lekker weer naar huis.

  • 14 Juni 2012 - 13:39

    Kerkkantoor:

    Hoi Tineke,
    Gefeliciteerd! Ik heb genoten van je mooie, ontroerende verslagen!
    Ik hoop je snel weer te zien tijdens het bloemen schikken.
    Groetjes Marjon

  • 14 Juni 2012 - 14:32

    Anneke W:

    Hoi Tineke, je heb voor jezelf een geweldige prestatie geleverd, je deed het op jouw manier, en nu over een paar dagen, weer fijn naar huis toe, dan kan je terug kijken op een mooie, inspannende, indrukwekkende ontroerende tocht, goede reis terug, gr. x van anneke w

  • 14 Juni 2012 - 15:13

    Trees:

    Ha Tinek,
    Super gefeliciteerd met je Compostela!
    Wij zijn trots op je, wat een doorzettingsvermogen! Bedankt voor je mooie verhalen en foto's. Goed dat je er een boek van gaat maken. Bij deze bestel ik er alvast eentje.
    Goeie reis en tot gauw,
    Groetjes Trees

  • 14 Juni 2012 - 16:15

    Rogier:

    Heeeel erg goed gedaan!! Lijkt me een hele mooie ervaring!! Geniet ervan

  • 14 Juni 2012 - 16:22

    Annek:

    Ha Tien,
    Gisteren iedere keer gekeken of er al een verslag van je stond.
    Nu direct na mijn werk weer gekeken.
    Nou Tien: FANTASTISCH, EEN GEWELDIGE PRESTATIE. PROFICIAT
    een hele dikke knuffel, Anneke

  • 14 Juni 2012 - 17:25

    TenK:

    Hallo Tineke!
    Proficiat!
    We zijn trots op!

  • 14 Juni 2012 - 19:21

    Petra En Anne:

    Hoi Tineke,

    We zijn trots op je! Geniet nog even lekker daar!

    Groetjes van allemaal!

  • 14 Juni 2012 - 19:22

    Hanneke:

    Gefeliciteerd kanjer.

  • 14 Juni 2012 - 19:24

    Martine Vd Burg.:

    Gefeliciteerd!
    Je hebt het gehaald wat een geweldige prestatie.
    En een doorzettingsvermogen, geweldig.

    Fijne dagen en goede terug reis.
    Gr Martine.

  • 14 Juni 2012 - 20:24

    Maria:

    Lieve Tien,
    Het zit er op, je hebt het gedaan meid!
    Dit neemt niemand je meer af, een echte levenservaring er bij!
    Natuurlijk gaan we je verhalen missen, maar we zien je toch wel weer heel graag in het "echie".
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie, en tot zondag.
    Liefs, Maria

  • 14 Juni 2012 - 20:32

    Ed:

    Goegedaan meissie; w'll gone see you when you'r back in town!

  • 14 Juni 2012 - 20:46

    Ingrid En Ben:

    Gefeliciteerd kanjer.
    We hebben genoten van je verhalen.
    We zien je snel.

  • 14 Juni 2012 - 21:05

    Nel:

    Hola Tineke.
    Felicidades! Je mag trots zijn op je zelf. Een goede reis en groetjes van Nel

  • 14 Juni 2012 - 21:20

    Joke Bos:

    Wauw tien wat waanzinnig goed van je!!
    En wat een mooie reis heb jij gemaakt.
    Je hebt innerlijke groei gemaakt tijdens deze reis dat kan niet anders.....
    Heerlijk toch!

    Ik had niet van Sander begrepen dat het zoiets was wat je ging doen.
    Ik heb je gelukkig drie weken kunnen volgen en daar ben ik maar wat blij mee geweest.

    Tot snel xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 53534

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: