Weer 25.2 erbij - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Weer 25.2 erbij - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Weer 25.2 erbij

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Mei 2012 | Spanje, Carrión de los Condes

Gisteren was dus mijn, min of meer, verplichte rustdag.best moeilijk. Was ik sinds aanvang van mijn reis ontspannen, deze dag viel me moeilijk. Iedereen trok er s-morgens op uit en ik ging mijn voet even rust geven. Maar het is net als in het leven: af en toe even pas op de plaats en pauze nemen om te kijken waar je "staat" .
Zat ik s. -morgens op het terras en wie komt daar aanlopen? Anke, wat was ik daar blij mee. Eindelijk iemand van het begin van de camino. We hebben heerlijk bijgepraat en zij vervolgde haar weg.
Ik met mijn voet in een natte handdoek omhoog. Maar wat had ik een uitzicht: vanuit de tuin direkt uitzicht op de kerktoren , waar 3 grote ooievaarsnesten met ooievaars erin. 3 koppels, 1 nest met jongen. Geweldig om te zien.
s-middags druppelden de pelgrims weer binnen, die hier zouden overnachten.
Kreeg een plesant gesprek met de Belgische Jos ( zeg maar Zjos) er waren veel pelgrims deze nacht; er werden zelfs matrassen op de grond gelegd. Mijn plek was bovenin een stapelbed onder de hanebalken. Gesnurkt wordt er elke nacht en dan ook nog in het donker uit je stapelbed klimmen om naar de wc te gaan!

Vandaag 26 mei om 7 .00uur op pad.
Eerst 6 km naar Fromista, daar thee gedronken en geld pinnen. Bij de banco de Santander ( is een veilige bank, moet je ook nog op letten in deze economische roerige tijd in Spanje)
Vandaag een eindeloze camino, tussen de velden door, met aan weerszijde glooiende akkers met graan, haver enz. Dat is al zo sinds St.Jean, met onderbreking van de wijngaarden in de Rioja. Wat is dit een vruchtbaar stuk grond op de wereld.
Krijg zomaar de waterlanders, maar pluk dan maar een bosje bloemen in de berm en ga hardop lopen zingen.
Kom ik langs een boomgaard, er staat een autootje voor de ingang met op de neus een mandje met stempel en doos. Die zijn van Pepe; hij neemt me mee zijn boomgaard in, amandelen( wist niet eens dat die aan bomen hangen). Daar staat een uit hout gebeeldhouwde Jacobus . Pepe legt me in het Spaans uit dat hij die van een gekapte amandelboom heeft gemaakt. Even verderop staat ook Maria, maar dan een hippe. Ze heeft vlechten en een pet op en aan haar teennagels nagellak. Geweldig. Dan krijg ik een grote hand amandelen en met een hamer mag ik ze open slaan. Wat is dit ook weer bijzonder. Een Zwitsers stel maakt een foto van ons.
Dan gaat we weg door naar Villarmentero de Campo. Hij is bijna niet op te merken, maar achter bomen staat een alleraardigse bar, aparte sfeer, bijna spiritueel.
Daar staat een klein hondje naast mijn rugzak met een blik van: maak maar een foto van me, dus deed ik dat.
Weer verder die oneindige streep voor me. In Villalcazar de Sirga ga ik de kerk Santa Maria de Blanca in.
Een hele sobere bijna donkere kerk, maar met een zo mooi altaar met olieverfschilderingen erachter.
En idem mooi Mariabeeld. Daar brand ik een kaarsje.....voor mijzelf. En spontaan zijn daar de waterlanders weer.
Nog zo' n 6 km naar Corrion de los Condes; mijn voet gaat redelijk, mijn linker tenen doen nog zeer, maar met zeer regelmatig pauzes nemen, lukt het.
Om ongeveer 14.00uur kom ik er aan en de hospitalera is deze keer een jonge non , die me inschrijft in de albergue, die bij een klooster hoort.
Ik heb er weer ruim 25 km opzitten! Was ik de voorgaande dagen aan het twijfelen, nu krijg ik weer het gevoel van : Santiago, here I come.
Morgen wordt een zware etappe volgens het boek; we zullen zien.

  • 26 Mei 2012 - 15:44

    TenK:

    Hee hallo Tineke !!!
    Vandaag al weer 25,2 kilometer onder de voetjes! Knap hoor! Hoe meet je dat eigenlijk, want ik neem aan, dat je geen kilometerteller in je schoenen hebt zitten! Maar enfin, het zijn er in elk geval heel wat!
    Overigens, die rustdag van jou he - die ENE rustdag - dat is toch erg weinig! Wij hebben in dit weekend - hier in Nederland - wel 3 rustdagen. En jij loopt na 1 rustdag al weer 25,2 km!
    Fijn dat het voetje het vandaag al weer aardig deed! En Tineke, geloof me, Santiago komt elke dag dichterbij!
    Dit foto met dat hondje en met Pepe zullen we (op deze site) nog wel te zien krijgen.
    Volgens ons ben jij echt met iets goeds bezig, iets waar jij heel veel aan hebt en waar je met heel veel herinneringen, gedachten, etc. aan terug zult denken.
    Tineke, nog even volhouden! Je weet dat je het kan, dus wie doet je wat?
    Voor de komende weken weer heel veel succes en sterkte en - uiteraard - ook heel veel plezier!

  • 26 Mei 2012 - 15:48

    Joke V:

    Wat fijn dat je vandaag toch redelijk hebt gelopen. Weer 25 km. Als ik de computer aanzet, dan denk ik, zou er weer mail zijn? En ja hoor! Met plezier heb ik je superlange mail weer gelezen. Op de tv kwam bij Kruispunt ook over Santiago. Succes verder hé!

  • 26 Mei 2012 - 17:03

    Tiny Van Mil:

    heel vervelend van die zere voet,en knap dat je de moed erin houdt(verwacht ook niet anders)
    en die rustdag,nou daar werd voor gezorgd.
    ik hoop dat de heilige geest morgen het hele eind met je meeloopt.
    lieve Tineke,we wandelen morgen weer met je mee.
    Dikke knuf van ons beiden.

  • 26 Mei 2012 - 17:56

    Rob En Lau:

    Hai Tineke! Wat leuk om weer zo'n lang verslag te lezen! Goed dat je vandaag alweer zoveel kilometers hebt afgelegd, en dat al na één rustdag.
    Wij hebben vandaag ook 25 km gewandeld in de Floriade ;-). Is erg groots en mooi opgezet.
    Ga zo door en zet 'm op morgen! Wij denken aan je.
    Liefs, Robert en Laurien

  • 26 Mei 2012 - 17:57

    Jeannette:

    Zo heb je op je pad hele mooie momenten/ontmoetingen en zo kom je dan plots jezelf tegen. En die waterlanders geven toch ook weer lucht aan al die gedachten en indrukken. Maar, Tien, na regen komt altijd zonneschijn. Dus morgen weer een nieuwe dag met nieuwe energie. Santiago, here she comes! Veel sterkte verder.

  • 26 Mei 2012 - 19:48

    Klaas En Renske:

    Ha die kanjer!!!!!!
    Tineke wat genieten wij van je verslagen en wat maak je veel mee.
    Super hoor en fijn dat het met je voet weer wat beter gaat. Een kaarsje voor je zelf opsteken is ook heel belangrijk.
    De waterlanders geven wel aan dat het je ook emotioneel veel doet.
    Jammer dat we sinds het nieuwe foto toestel geen foto,s meer bij de verslagen ontvangen.We houden ze wel tegoed als je weer thuis bent.
    Doe rustig aan en tot horens. Knuffel

  • 26 Mei 2012 - 19:51

    Susan:

    Hoi Tineke,

    Wat goed van je dat je niet opgeeft.
    Je mag best even janken hoor!
    Je komt dit dipje echt wel weer te boven. Er wacht vast een leuke gebeurtenis op je. Eigenlijk is het meeste wat jou overkomt leuk.
    Over 3 weken kan je de rest van je leven hieraan terugdenken en het steeds weer beleven.
    Meisje houdt je taai en nog een goede trip verder
    Liefs en een schouderklop Susan

  • 26 Mei 2012 - 20:09

    Marion:

    Hoi Tineke, mijn eerste reactie bij je mail was, gelukkig, je bent vandaag weer op pad gegaan. Ik heb zoveel bewondering voor je, petje af hoor! Weer 25 kilometer met moeilijke momenten, lieve mensen, emoties die er ook bij horen en toch weer die positieve gedachte van "Santiao, ik kom eraan". Ik wou dat ik even bij je om een hoekje kon kijken, morgen weer een nieuwe dag, veel succes en op weg naar weer een stukje dichterbij je mooie doel. groetjes

  • 27 Mei 2012 - 06:57

    Ria:

    Wat een boeiende mails.
    Ik zie het voor mij wat je ziet en meemaakt.
    Gelukkig kan je weer verder gaan.
    Fijn dat je lotgenoten tegen komt die uit ervaring kunnen invoelen wat je meemaakt.
    Tineke, ik lees je verhalen graag en wens je goede dagen met leuke ontmoetingen.
    Liefs,

  • 27 Mei 2012 - 09:36

    Irma:

    Ha tineke
    Bergen en dalen.
    Het leven zit er vol mee.
    Maar gelukkig komt er na ieder dal een mooie berg, met uitzicht op de volgende top.
    Jouw top is Santiago, blijf kijken naar die top.
    Veel strekte , maar vooral genieten.
    groetjes
    Irma

  • 27 Mei 2012 - 09:43

    Greta:

    Hallo tineke, fijn te horen dat je weer loopt en dat het redelijk gaat. Op deze (in Nederland) stralende eerste Pinksterdag denk ik aan jou en NIco (hij is gisteren begonnen) en ik hoop dat ik straks (over precies 5 weken) net als jullie goed van start kan gaan. Ik kan bijna niet wachten maar soms ook nog wel de twijfels. Brand maar een kaarsje voor me als je er aan denkt.
    En dat de Geest bij je is.


  • 27 Mei 2012 - 17:58

    Ria G:

    Tineke, als ik zo je laatste verslagen lees, weet ik dat je deze weken TOPSPORT aan het doen ben.
    Sommige dagen zit je stuk en daarna krijg je weer de SPIRIT (Pinksteren) om er tegen aan te gaan.
    Het lijkt de Tour de France, steeds weer een nieuwe etappe, met als doel weer dichter bij Compostella!
    Als je dan andere mensen ontmoet, die net als jij een doel hebben, n.l. Santiago halen, kun je elkaar steunen.
    Je gaat het redden, morgen een goede wandeldag en lieve groet van
    ons uit De Lier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 53652

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: