Foncebadon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Foncebadon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Foncebadon

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Juni 2012 | Spanje, Foncebadón

"Pas" om 8.00uur op pad.Sliep erg laat, want ook 's nachts laten de voeten en benen me letterlijk niet met rust. Overdag doen ze hun best-al blijven de tenen pijnlijk- dus mij hoor je niet klagen.
Het plan is om vandaag Foncebadon te bereiken over 21km.
Het wordt weer klimmen, van 900mtr naar 1400mtr. Toch weer door die liefelijke dorpjes. Dan weer de bergpaden met stenen, keien,boomwortels, maar ook met zoveel mooie bermbloemen. De uitzichten worden wijdser.Het is afgelopen met de eentonige vlaktes. Om ongeveer 12 uur ben ik in Rabanal. Een plaatsje dat verloren dreigde te gaan, maar is nu een van de gezelligste etappeplaatsen , dankzij de economische impuls van de camino.
Smeer er op een bankje mijn broodje en na een half uurtje door naar Foncebadon. Het is klimmen geblazen, maar langzaamaan vorderen we gestaag. Om ongeveer twee uur kom ik er aan en dan zoeken naar een albergue. Kan merken dat deze plaats bovenop een berg ligt, want het waait enorm. Ga 2 albergues voorbij en ga bij de albergue paroccial naar binnen, schrijf me in en eet een broodje in de keuken. Ondertussen bedenk ik me, dat de slaapzaal met bedden toch wel erg ranzig is.
Pak mijn hele boeltje weer op en inmiddels half drie, hoop ik dat er nog ergens plaats is. Bij albergue Convento de Foncebadon kom ik binnen en daar staat Christina uit Wenen. Wij hebben elkaar de laatste week zeer regelmatig ontmoet en met elkaar opgelopen.Ik vraag haar of het een idee is om samen een kamer te nemen.De hospitalera laat ons de kamer zien. Oh wat ben ik blij. een kamer met 2 bedden, handdoeken, douchegel en schone lakens. Te gek.
Dit is geen toeval.
Ik ben moe, heel erg moe. Als ik uitreken dat mij nog 233 km !!! scheiden van Santiago, is de som gauw gemaakt. 10 dagen van ongeveer 23 km. Zo ga ik het doen.
Dan zal ik (misschien) dinsdag 12 juni in Santiago zijn.
En ben ik net een half uur binnen, gaat het enorm regenen.We hebben weer geboft.


Morgen Cruz de Fierro......

  • 02 Juni 2012 - 18:53

    Joke V:

    Hoi Tineke,
    Lekker hé, schone lakens enz. Dat heb je wel verdiend, wat een prestatie!Bedankt voor je felicitaties, dat je ook daaraan nog denkt.....Nog maar 233 km.....Makkie toch?? Heel veel succes!

  • 02 Juni 2012 - 19:06

    Reinout:

    Heerlijk elke avond een verhaaltje voor het slapen gaan! :-)

    Maar vooral diep respect!!!

  • 02 Juni 2012 - 19:12

    Maria:

    Hoi Tinus,
    Ik moet er even niet aan denken hoor, 233 km. in 10 dagen. Ik heb gisteren met Noa 2uur gewandeld, en wat denk je ...... blaren!!!! Maar ja, jij bent natuurlijk getraind. Het gaat lekker met Noa hoor,ze heeft vanmorgen nog even met Loek gespeeld. Ze ligt nu, heel hard, te snurken!!! Wij hebben net afscheid genomen van Ed Zwaaf, 25 jaar trainer bij Soccer Boys, was lekker druk. Succes morgen, dikke kus, Maria

  • 02 Juni 2012 - 19:17

    TenK:

    'Pas om 08.00 uur op pad' schrijf je in je laatste 'column'.

    Ja maar Tineke, het is zaterdag; dus wij vinden dat je gewoon weer hartstikke vroeg uit de 'veren' was en dat je weer vroeg op pad bent gegaan.
    Gelukkig is het uitzicht weer veel beter geworden (wijdser schrijf je zelf).
    Je schrijft vaak, dat je meerdere albergue's bezoekt om plaats te vinden (vol is immers vol), maar blijkbaar kan je zo'n albergue ook links laten liggen als deze je niet aanstaat? Staat elk dorp dan vol met die albergue's, dat deze zelfs zo'n nederzetting van de economische ondergang kunnen redden?
    Is een albergue te vergelijken met een (jeugd)herberg of een hostel?

    Geinig Tien, loop je daar - als Nederlands 'meiske' - ergens in het Noorden van Spanje, kom je ineens een 'bekende' tegen; een zekere Christina uit Wenen!
    Nou ja! Je komt straks thuis met een lading internationale vrienden en vrienden zeg!
    Overigens over belangstelling heb je sowieso niet te klagen, want die site van jou wordt behoorlijk bezocht. Mensen van allerlei pluimage en milieu, die graag willen weten hoe het jou vergaat. Zo komen namen voorbij als: Joke V, Anneke W, Ria G, Annek(e), etc.
    Nu nog 233 km en je hebt je plannen al weer klaar! 10 maal 23 km per dag is 230 km en dan ben je mooi 'binnen'! Grandioos Tien!
    Nu dus nog de laatste loodjes!
    Ja, ja, wij kunnen vanaf de bank mooi praten, maar het is wel een prestatie van jewelste!
    Want, dat je het gaat halen is zeker! Volgens mij ben je in gedachten al in Santiago. Maar voor het zover is, beleef je nog heel veel interessante zaken en ontmoet je nog heel veel interessante mensen!
    Dus Tineke, nog even meid!
    Je kan het!
    Je wil het!
    Je doet het!
    En je komt in Santiago aan!
    Dus weer veel succes toegewenst!
    Groetjes!
    P.S.
    Schrijf jij je verhalen eigenlijk allemaal op je I-pad?

  • 03 Juni 2012 - 08:18

    Annek(e):

    Hoi Tien,
    Wat heb je al een afstand afgelegd. Een dagje uitrusten, is dat een idee of zit je dan toch op hete kolen?
    De foto's zijn prachtig.
    Nou Tien, nog even door bijten maar het einde is in zicht.
    Veel geluk voor het laatste stuk.
    Knuffel, Anneke

  • 03 Juni 2012 - 10:15

    Anneke W:

    hoi tineke, ik kan mij goed voorstellen, dat je kan genieten van schone handdoeken, douchegel en schone lakens, het zijn vaak de gewone kleine dingen, waar je zo gelukkig van kan worden, je hebt zeker geboft, dat je net binnen was, en dat het toen begon teregenen, kan zeker geen toeval zijn, en wat fijn, dat je christina bent tegengekomen, daar kan je je verhalen weer aan kwijt, en het is ook gezellig met zn tweeen in een slaapzaal, Tineke succes met de laatste 233 km, groetjes vanuit een regenachtig Holland

  • 03 Juni 2012 - 10:40

    Leny:

    Ha die Tineke,
    We zijn net terug van een weekje fietsen en ik was weer benieuwd naar je Santiago verhalen , ik heb ze achterelkaar gelezen en kwam tot de conclusie wanneer je ze achterelkaar lees dit wel eens een heel goed boek zou kunnen worden dus Tineke wanneer je weer in Holland terug bent kun je hier vast en zeker een goed boek over schrijven of je bundelt al je verslagen!!!
    Nog heel veel sterkte de komende dagen!
    groetjes Toon en leny

  • 03 Juni 2012 - 11:46

    Sjaak & Leida:

    Hallo Tineke
    Op naar de laatste ronde 233 km moet voor jou nu een peulenschilletje zijn .Er zitten al zoveel km in je benen dat als iedere dag een paar km meer loopt je weer een dag eerder thuis bent want daar zal je nu wel naar verlangen en wij denken Joop ook wel.
    Nog veel plezier nog en tot zien.

    Gr Sjaak & leida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 53628

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: