Galicie wacht.... - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Galicie wacht.... - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Galicie wacht....

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

04 Juni 2012 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Gisterenavond de stad Ponferrada in om ergens een hapje te gaan eten. Zie ik daar ineens der Hermann uit Duitsland van ons avondje hoofd, schouders, knie en teen! Dat was echt een hartelijk weerzien. Samen een hapje gegeten en terug naar de albergue. Hij heeft dezelfde albergue: san Nicolas de Flue.
Ik slaap gezellig met nog 41 anderen in een slaap"zaal". Veel Italianen die zeer levendig aanwezig zijn. Half 11 licht uit,een Duitser naast mij ligt weer lekker te ronken. Kan hem net met mijn wandelstok, die naast mijn bed staat, een porretje geven. Het helpt en ik slaap ook gelukkig in.

Vanmorgen, 4 juni, om 7.15 op weg naar Villafranca del Bierzo., 24 km
Eerst nog een foto nemen van het castillo del Temple ( kasteel) waar ik langs kom. Dit stadje werd al sinds de Romeinen bewoond, dankzij de overvloed aan goudmijnen. Het castillo werd in 1178 gebouwd door de Tempeliers, die reizigers op weg naar Santiago moesten beschermen.
( deze plaatsjes zoals Astorga, Foncebadon, Ponferrada en Villafranca zijn zeker een vakantie waard)

In het stadje Columbrianos cafe con leche plus genomen en door naar Camponaraya. Heb ik gisteren en eergisteren een bergketen overgestoken, nu loop ik in de vallei van El Bierzo. Deze vallei is zo'n 60km lang en wordt omgeven door het Cantabrisch gebergte; de bergen van Galicie en Aquilanos. De route is redelijk vlak, maar zeker na de middag is het weer behoorlijk klimmen. Vermoeiend, maar oh zo schitterend zijn de panorama's. Links en rechts allemaal wijnvelden. Passeer het dorpje Cacabelos, een gerestaureerd dorpje met Keltische invloeden.
Als ik weer op een top sta na een klim en ik zie alles rondom mij, denk ik echt wat stel ik (stellen wij) voor ik dit geheel? Zie zelfs een condor boven me zweven. Om n uur of half 3 kom ik het dorp Villafranca binnen. De albergue is gauw gevonden: de albergue municipal. Wel weer zeer sober, " slechts" 16 personen op een kamer,
Maar een albergue met een aparte sfeer.
Dagelijkse ritueel: eerst een half uur met de voeten in een teil koud water, tas uitpakken, bed installeren. Douchen, was doen , even naar het dorp waar ik , onder een parasol,mijn dagboek bijwerk met een biertje erbij.
De komende dag/ dagen worden weer pittig. Op naar O Cebreiro op 1400mtr in Galicie.
Misschien ga ik er 2 dagen over doen.

  • 04 Juni 2012 - 17:29

    Tiny Van Mil:

    Dank je wel weer voor je verslag,zo kunnen we je met alle mooie herinneringen volgen.
    oBreiro kan ik me nog wel voor de geest halen,staat daar een erg mooie kerk c.q. kathedraal van Gaudi?
    Tineke,nogmaals onze bewondering voor je moed,en volgens mij ga je steeds gemakkelijker lopen.
    We geven je voor morgen weer een steuntje in je rug.
    Veel liefs van ons beiden.

  • 04 Juni 2012 - 17:51

    Annek(e):

    Hoi Tien,
    Iedere avond kijk ik even of er weer een verslag van je staat. Ik vind het zo leuk om te weten wat je meemaakt en hoe het je vergaat. Nog bedankt voor je felicitatie. Je denkt toch ook overal aan. En Tien, je bent heel goed bezig. Volhouden he!!!!!!!!!
    XXXX Anneke

  • 04 Juni 2012 - 18:11

    Joke Bos:

    Hoi Tineke,
    Krijg nu elke dag je reisverslag via de nieuwsbrief erg fijn om te lezen hoe het met je gaat.
    En wat leuk dat je er steeds foto,'s bijzet!
    Wat zie je mooie dingen zeg!
    En wat een mooie mensen kom je tegen
    Ieder met zijn eigen verhaal.
    Geniet er van!

    Dikke knuffel

  • 04 Juni 2012 - 19:23

    Anneke W:

    Hoi Tineke, wat fijn, dat je dankzij het porretje goed heb kunnen slapen, je zal de hele nacht wakker hebben gelegen, dan voel je je andere dag helemaal geradbraakt, ik vind het zo knap van je, dat je al die plaatsnamen kan onthouden, of schrijf je het allemaal op?
    Zo tezien is het weer daar beter dan hier, de kachel kan hier weer aan, Tineke ik wens je weer veel wandelplezier

  • 04 Juni 2012 - 20:12

    Hanneke:

    Hi tinus,
    Wat heb je weer leuke verslagen geschreven, heb je sochtends al aan de napolitana gezeten bij je con leche. Het water loopt me in de mond.
    Heel veel sterkte weer op het volgende traject. Succes

  • 05 Juni 2012 - 09:02

    Carin En Leo:

    Hi Tineke,

    Elke dag lezen wij je berichten met vol bewondering.
    Was het in het begin nog heel doelgericht met weer zoveel kilometer, nu zien wij je meer om je heen kijken en genieten.
    Het gaat helemaal goed met je en heel veel plezier de komende kilometers.
    wij blijven je volgen.

  • 05 Juni 2012 - 10:39

    Marion:

    Hoi Tineke, Je verhaal weer gelezen, het enthousiasme spat eraf, wat een mooie dingen maak je mee, geweldig ook die slaapzaal en de mooie foto's van onderweg. Vanavond als je dit leest ben je weer een stukje dichterbij je grote doel, zet hem op hoor en slaap lekker vannacht. Veel plezier weer de komende dagen, groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 53637

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: