O, O Cebreiro - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu O, O Cebreiro - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

O, O Cebreiro

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

07 Juni 2012 | Spanje, Tríacastela

Gisterenmorgen al om 6.15 op weg. Ben het gehucht La Portela nog niet uit of uit het niets komt een herdershond luid blaffend en met hoge rug achter mij aan. Ook goeie morgen!
In het volgende gehucht hetzelfde. Gebruik mijn ontbijt in een albergue in Vega de Valgarce, met een Hollandse hospitalera.
In Las Herrerias neem ik mijn dagelijkse cafe con leche en het grote klimmen gaat beginnen.
Gisteren heeft me veel energie gekost met de alternatieve route en dat kan ik nog voelen.
Loop ik eerst nog onder de enorme, indrukwekkende pilasters van een brug, die het dal letterlijk overbrugt.
Het is pittig; zeg maar zwaar. Camino is 70 procent naar de grond kijken waar je je voeten neerzet en toch niet vergeten te genieten van de omgeving, voor zover dat mogelijk is.
Passeer op een gegeven moment een monument, dat aangeeft dat ik nu echt in Galicie ben. Om ongeveer 12.00 uur ben ik in O Cebreira. Dit plaatsje ligt op een bergpas van 1300 mtr hoog en bestond al in lang vervlogen tijden als een van de eerste opvangcentra voor pelgrims.
Ga het kerkje in voor een stempel en ga even zitten. Begin gelijk een aardig potje te grienen. Is het de vermoeidheid, de muziek of alles bij elkaar?
Heb 2 schelpen bij me, die ik van huis heb meegebracht, een voor Marcel, Renate en hun gezin en een voor Robert en Laurien. Ik vind dit een mooie plek om die hier achter te laten. Zo gedaan dus.

Ga dan uitgebreid pauze nemen, eet een broodje en kom regelmatig " bekenden" tegen. Toch nog een stukje door en passeer de col de San Roque op 1270 mtr. Met een enorm pelgrimsmonument op de top. Volgens mijn boek is in het dorpje Hospital een albergue en daar zou ik graag stoppen voor vandaag. Ben echt moe. Albergue vol; het huilen staat me nader dan het lachen. Over 3 km is Alto de Poyo op het hoogste punt. Hier moet ik onderdak vinden. Komt een fietser me achterop en vraagt in het Engels hoe het gaat. Begin direkt weer een potje te grienen. Is het nog een Hollander ook. Hij vraagt wat er aan de hand is.
Het lucht op en als hij ziet dat het weer gaat, fietst hij door.
Ga nog even zitten om een sinaasappel te eten en dan maar weer door. Zit niets anders op. Zie op een afstand een groepje mannen naderen. Als ze dichterbij komen, hoor ik dat het Fransen zijn en ik zeg dat ik met ze meeloop. Bijt me aan hen vast en laat niet meer los. Na weer een stijl stuk stoppen ze even om op adem te komen. Ik dus ook. De een begint nog te zingen : Aloette, gentille Aloette. Een liedje dat ik ken en pers er ook nog een paar regels uit.
Met het laatste restje energie bereik ik eindelijk het Alto de Poyo.
Zie een albergue en aan de overkant een hostel; daar ga ik naar toe. Vraag om een private room. De hospitalera laat hem me zien en ze krijgt een dikke zoen van me. Deze kamer is voor mij alleen deze nacht. Wat een luxe!
Jongens, ik gooi wat van jullie erfenis over de balk; de kamer kost 30 euro!!


Vandaag, 7 juni
Vannacht dus een kamer alleen; wilde eigenlijk ook nog naar de Melkweg kijken. Heb namelijk gelezen dat die hier zo mooi te zien moet zijn op dit hoogste punt.
Maar het was zulk slecht weer. Gisterenavond gierde de wind al om het hostel en regende het.( bof toch maar weer, dat dat gebeurde toen ik binnen was)
Maar donker is het hier zeker -s nachts. Complete duisternis.
Vanmorgen om ongeveer half acht ontbijt. Mist en veel regen. Blijkt dat al diverse mensen een taxi hebben laten komen. Om 8.30 is het droog en waag ik het er maar op. Afdalen tot aan Triacastela. Passeer een paar boerengehuchtjes. Grote koeienflatsen in de straten; dat is hier heel gewoon.
Drink ergens mijn cafe con leche en om ongeveer 12 uur ben ik in albergue A Horta de Abel, ziet er heel goed uit en sfeervol. Heb maar 12 km gedaan, maar ben doodmoe. Het zullen de bekende laatste loodjes zijn. Maar moet nog wel zes dagen gaan. Heb mijn berekening bij moeten stellen; woensdag 13 juni hoop ik Santiago binnen te lopen.
Dus misschien willen jullie wat energie hier naar toe sturen, als het kan. Ik kan het gebruiken.

Maar leuk om steeds weer jullie reakties te lezen. Daar fleur ik weer van op.


  • 07 Juni 2012 - 12:24

    Maria:

    Hoi Tien,
    Dat zullen zeker de laatste loodjes zijn; jank maar effe lekker uit, dan kun je er morgen weer goed tegenaan.
    Huilen lucht op, even die zware steen van je maag. Ik vind het knap van je dat je je in tijd van nood vast durft te klampen aan complete vreemden. Die zijn vast met een reden jouw richting uitgestuurd!
    Je planten staan er mooi op, tegen de tijd dat je huiswaarts keert, denk dat ze precies in de bloei staan. Ik weet niet of je ze dan wel meekrijgt hoor, hetzelfde geld ook voor je hond, haha!
    Bij je planten ligt een grote kei, en daar schrijf ik elke dag het aantal dagen op wanneer je weer terug bent dan zie je ook hoe snel de tijd gaat!
    Nou Tien, geniet van je "dure" kamer, je hebt 'm verdiend meissie!!
    Veel liefs, Maria

  • 07 Juni 2012 - 12:38

    Viviène:

    Lieve Tien,

    Nou, dat zal wat voor Lau zijn met die honden, ze zal de 1ste de beste boom in klauteren. Ik zou het ook eng vinden hoor!
    Wat een afstand heb je al achter de rug, je mag hartstikke trots zijn, applaus voor jezelf girl! En de waterlanders horen er ook bij, laat al die geestelijke bagage maar daar achter!
    Nou lieve Tien, hou vol de laatste loodjes, we zijn met je in gedachten.

  • 07 Juni 2012 - 12:42

    Trees:

    Hoi Tinek,
    Wat een leuke verhalen heb jij, ik lees ze met veel plezier. Ik zie het zo voor me wat je beschrijft.
    De paden zijn behoorlijk slecht zo te zien en te lezen, dat moet inderdaad erg vermoeiend zijn. Nou Tinek, hou vol! Je kan het!!
    Groetjes van ons allemaal

  • 07 Juni 2012 - 12:54

    Carin En Leo:

    Goedemiddag Tineke,

    het einde komt nu echt in zicht.
    Volgens ons zelfs korter dan de afstand Ede - Bleiswijk.
    Natuurlijk nog even doorbijten, maar het is de moeite waard.
    Knap hoe je alle weerstanden weer doorstaat en bedenk maar dat ook de laatste 5 kilometer van een marathon de zwaarste zijn, maar door het vele publiek en aanmoedigingen komen alle lopers dan wel over de finish.
    je ziet ons dan wel niet langs de weg staan maar wij zijn er wel om je aan te moedigen.
    Hou nog even vol en tot gauw.

  • 07 Juni 2012 - 13:14

    Greta:

    nog zes dagen!!! Maar is zeven dagen niet goed dan???
    Rustig aan, goed naar je zelf luisten en dan ga je het zeker halen. santiago ligt al ruim duizend jaar op zijn plek en zal er echt nog een dag voor jou blijven liggen.
    En ook nog een aantal voor mij graag. ;-) geniet even van rust en je zult zien dat dan alles weer beter wordt.
    succes kanjer

  • 07 Juni 2012 - 13:35

    Ingrid:

    Ha Tineke,
    Beste Tineke
    Wat een mooie reis is dit. Je belevingen zijn prachtig. Wat moet zo'n fietser, die dan ook nog Nederlander is, als een geschenk gekomen zijn. Heerlijk, dat je daar te maken hebt met mensen, die veel voor elkaar over hebben. Geniet ook nog van de laatste loodjes, want ook dat zullen waardevolle loodjes zijn....
    Groetjes Ingrid

  • 07 Juni 2012 - 14:22

    Jeannette:

    Zonder strijd geen overwinning :), daar ben je inmiddels wel achter. Maar je doet het goed, hoor. Hou vol! Zo gaat ie goed zo gaat ie beter; al weer een kilometer van je schoenen afgesleten. Enz. enzovoort.............

  • 07 Juni 2012 - 14:47

    Gitty:

    Hoi lieve tineke
    Meid je doet t geweldig! Ik neem mn petje voor je af, je doet toch maar en dat in je eentje! Ik geniet van je verhalen en vind dat je heel leuk schrijft.
    Ik moet je toch iets vragen, je vertelde dat je fleurige onderbroekjes had gekocht, maar zie ik twee enorme witte tenten aan de lijn hangen op een van je foto's. Wilde je daar nog in gaan slapen als je geen plaats had in een albergue?:)
    Hou nog ff vol, je gaat het zeker halen!
    als je terug bent kom je maar ff langs voor n voet of stoelmassage, kan ik gelijk je verhalen horen. En.... Ik stuur je nu wat positive energie. Fijne reis verder.

  • 07 Juni 2012 - 15:55

    Joke V:

    Ha Tineke, volgens mij komen de waterlanders bij jou juist in een kerkje. Dankbaar dat je dit mag/kan beleven......Het is wat Greta zegt, je mag er ook wat langer over doen hoor! Het allerbeste maar weer. Rustig aan maar.Je redt het wel.

  • 07 Juni 2012 - 16:08

    Piet V Mil:

    Sterkte de laatste etappe's
    Als je de stal ruikt geeft dat hopelijk ook weer energie

  • 07 Juni 2012 - 16:10

    Annek(e):

    Ha Tien,
    Ik zou zo een eindje mee willen lopen om je op te peppen als dat zou helpen.
    Ik vind het al een hele prestatie dat je al zoveel kilometers gelopen hebt.
    Ik lees iedere keer met veel plezier je verhalen.
    Doe rustig aan. Je hebt nog tijd tot volgende week zaterdag.
    Tien, nog een week volhouden. Het gaat je lukken.
    Liefs, Anneke

  • 07 Juni 2012 - 17:08

    Nicolette:

    Hoi Tineke, ik vind het fantastisch om elke dag je verslag te lezen. Ik heb nog niet gereageerd, maar dat wil ik nu toch wel even doen. Je hebt het zwaar en soms heel zwaar lees ik. Maar geef de moed niet op, je hoeft nog maar een kleine week (zei ik vanachter mijn computer vandaan)! Maar ik weet zeker dat je het haalt en ik hoop dat je de laatste week toch ook nog wel kan genieten van al het mooie en bijzondere om je heen.
    Heel veel sterkte met de laatste loodjes en ik blijf je volgen!!!
    Gr. Nicolette

  • 07 Juni 2012 - 17:27

    Tiny Van Mil:

    Lieve Tineke,we zouden je wel een stukje willen dragen.
    We zullen heeel sterk aan je denken,en hebben ons album op tafel ljggen om zo veel mogelijk met je mee te reizen. En Tineke als je een hele rustdag nodig hebt,zou ik die nemen,in een beetje luxe onderkomen,laat het een paar dagen later worden,het is jou reis.
    Piet en ik hebben bewondering voor je,en laat de tranen maar stromen,heel goed voor je.
    Dikke zoen voor jou,en je weet,daar zijn we erg zuinig mee !!

  • 07 Juni 2012 - 17:46

    Anneke W:

    Hoi Tineke, wat een prestatie weer, ik kan mij heel goed voorstellen, dat als je op een bepaalde plek bent, even een potje moet huilen, het is ook niet niks, zo in je eentje, maar gelukkig tref je elke weer lieve mensen, waar je je hart even bij kan luchten, gezellig met de fransen mensen heerlijk meegezongen, daar krijg je weer energie van, zo n heerlijke luxe kamer daar geniet je dan ook dubbel van, je heb het ook verdient, even bijkomen van alle indrukken, tineke ik wens je voor de komende dagen goed wandelweer toe, en geniet ervan, gr. van mij

  • 07 Juni 2012 - 17:48

    Piet:

    Hoi Tien,

    Je hebt groot gelijk dat je het vandaag wat rustiger aan hebt gedaan.
    Wat maakt 1 of 2 dagen meer nou uit.
    Ik vind het prachtig wat je aan het doen bent, echt een verrijking van je leven! Het geld is zeker niet over de balk gegooid.
    Ik zal een kaarsje voor je aansteken
    dan zal het zeker gaan lukken.
    hartelijke groeten van Piet en Wil

    P.S moet er nog gesponsord worden? ?

  • 07 Juni 2012 - 19:07

    Mariëlle:

    Prachtige foto's!! kerkjes.
    Hou vol he Tien!! Je kunt het!!
    Veel liefs, mariëlle

  • 08 Juni 2012 - 06:00

    Nel:

    Hola Tineke.
    Nog 6 dagen te gaan en Tineke, het ga je lukken. Zoals de spanjaarden zeggen: mañana. En wie weet wordt het een dagje later, maakt niet uit. Vanuit Nederland veel wind vandaag en ik stuur je wind in de rug! Succes en liefs van Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 53644

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: