Wat n dag - Reisverslag uit Poiares, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Wat n dag - Reisverslag uit Poiares, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Wat n dag

Blijf op de hoogte en volg Tineke

15 Augustus 2015 | Portugal, Poiares

15 augustus 2015

Even nog over gisterenavond, weer heerlijk gegeten. Schuift nog een pelgrim uit Litouwen aan.
Ik vraag Fernanda of het mogelijk is om nog een nacht hier te blijven;dat kan.Ik heb volop de tijd om in Santiago aan te komen, dus een dag extra kan er wel bij.
Dit is niet zomaar een plek,.....
Fernanda, waar de albergue naar genoemd is , haar man Yacintha en dochter Marianna.
En morgen is het idd Maria ten hemelopneming, iets wat in dit land nog uitgebreid gevierd wordt.
Ik vraag Fernanda of ik mee kan....dat kan ; morgen na het ontbijt naar het dorp

,s-Avonds nog Lekker gezongen; Yacintha zong zelfs een Fado.

Vanmorgen dus niet vroeg op; om 8.30 aan t ontbijt en daarna lopend met de familie richting dorp.
Daar stond al een hele optocht opgesteld.
Mensen met vaandels, sierlijke gewaden, mensen uit de hele regio waren hiernaar toegekomen-
De stoet zette zich in beweging , wij dus ook, en al zingende richting kerk, die op een heuvel is gebouwd.l
In mijn herinnering heeft bij ons zoiets nog plaatsgevonden in 1950 of 1960, maar geweldig om eens mee te maken. Gelukkig is het niet al te heet, want alles is in open air. De kerk zit ook vol, overal mensen,

Jonge mensen, oude mensen ,babys, tieners, gezinnen.
Wat opvalt: ik zie hier geen tattoos!
Alles duurt zo;n drie uur bij elkaar. Yacintha komt ons met de auto ophalen met nog een zwager.
Dan naar huis, waar de tafel alweer gedekt staat en Yacintha heeft gekookt.
Ook ouders, schoonouders en verdere familie schuift aan. Inmiddels zijn er ook pelgrims binnen gedruppeld. Vanavond zit het vol, dusssss
dat wordt vast zingen

Dan nog iets; ik loop elke dag met een speciaal iemand in gedachten,

Vandaag ,lieve kinderen en Joop,
op deze voor mij toch ook speciale dag , loop ik voor Sjaak en hoop op een gunstige uitslag van de scan binnenkort.

Tot zover deze dag en ik kan bijna wel zeggen dat ik hem Gevierd heb....en het moet nog avond worden.

Heb even snel jullie leuke reakties gelezen, zit nu zelfs in de kamer op de laptop , maar wil hier geen misbruik van maken.

Morgen ga ik weer verder op mijn pad en de foto s komen vast in een keer in beeld.
Bedankt allemaal

  • 15 Augustus 2015 - 19:36

    Aad Van Koot:

    Mooi verhaal Tineke.
    Leuk om zo'n Processie te zien hé. Daar heb je nog het rijke Roomse leven.
    Goede reis verder, take care.

    Aad van Koot

  • 15 Augustus 2015 - 20:23

    Tiny Van Mil.:

    Lieve Tineke.

    Met plezier je verslag weer gelezen,van vooral vandaag.

    Ik werd er wel door je schoonzus attent op gemaakt,aan het ,,dubbele,,er van.
    En vind je een kanjer,dat noem ik,,vrouwen moed.

    Maria te hemel opneming,ja Tien,dat was voor ons een,verplichte,zondag,Piet
    en ik hadden het er vandaag nog over,en we waren wel zo ondeugend,om toch ons werk te doen,
    want weet je,een priester kwam ons toch niet helpen!!
    Nergens rancuneus over,dat was dìe tijd.
    Daardoor wel altijd een ,fan,van Maria gebleven,en je weet het lichtje getuigt daar van.

    Weet je wat me zo aanspreekt in je verhaal,dat het niet op een dag,meer,of minder aankomt.

    Lieve Tineke,mooie wandeldag morgen,en voor straks een nachtzoen.

    Van je peet-ouders.

  • 15 Augustus 2015 - 20:38

    Ed:

    Hè Tien, goed verhaal weer. Vandaag de tuin zwaar onder hande genomen. Kwam geen pelgrim tegen! Maria zong ook niet voor me!
    Goed doel van je vandaag; hopen het zelfde. Prettige avond en morgen gezond weer op! Succes morgen. Gr. Ed

  • 15 Augustus 2015 - 21:23

    Anneke W:

    Hoi Tineke, wat een mooie indrukwekkende dag, heb je achter de rug, wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig verloopt, zo heb je al heel wat meegemaakt in die paar dagen.
    Ook gezongen heb je, dat is ook zo n heerlijke uitlaatklep, vooral in moeilijke maar ook in mooie tijden.
    Tineke ik wens je morgen weer een hele mooie en leuke dag toe, je zal vast wel weer een en ander op je pad tegenkomen, gr. anneke

  • 17 Augustus 2015 - 13:01

    Eline:

    Succes Tineke! Het was daar zo te zien drukker dan op ons festival :) En ook nog eens geen tattoos. Top! ;) X eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 53607

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: