Wat gebeurt er allemaal? - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Wat gebeurt er allemaal? - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Wat gebeurt er allemaal?

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Augustus 2015 | Spanje, Pontevedra

Gisterenavond met Vera, de Portugese, op stap voor een eettentje in deze stad. Zien we ergens 2 "bekenden" zitten van Ponte de Lima.
Thomas en Marina uit Duitsland; ze zijn vrienden.
Ik bestel pelgrimsmenu en krijg een heerlijK maal geserveerd en t wordt een leuk maal zo samen.
Om tien uur te bedde; morgen dus Hollandse tijd. Ligt er rechts boven een kerel weer zo behoorlijk te ronken, dat ik een paar maal met mijn wandelstok tegen zijn benen por. Nada!
Dan sta ik met lakenzak en al naast mijn bed en schud aan hem; het helpt niets....

Vanmorgen om (nieuwe) tijd kwart voor 8 op pad.
Al snel bereik ik de rivier de Minho, de grens tussen Portugal en Spanje.
Om half 10 mijn eerst bakkie; weer op pad komen 2 mannen voorbij, waarvan ik denk dat ik hem herken... Maar het is heel iemand anders....
Komen toch in gesprek, hij komt uit Matosinhos en studeert agri economy. Hij is al een paar keer in Nederland geweest.
Het is een spetter om te zien, en hij loopt op met een andere Portugees, Paulo, die hij tijdens deze camino heeft ontmoet. Mooi is dat.
Komen we langs een echt weer te leuk tentje waar we koffie gaan drinken. Het is donativo, dwz dat je mag betalen wat je ervoor over hebt.
Miguel vertelt dat zijn grootouders een klein boerderijtje hadden, maar zijn eigen ouders zijn naar de stad verhuisd om de kinderen te laten studeren. Hij vraagt of ik weet wat Louro betekent. Omdat de rivier de Delouro hier door het landschap meandert. Ik weet het niet. Het is een plant, groeit langs de oevers en het is een Mediterraans kruid.
Hij vindt me een nice woman... En van Paulo krijg ik een kushand als ze weer verder gaan.
Als ik de notulen weer heb bijgewerkt, ga ik ook weer verder en schrijf eerst nog iets in het gastenboek dat bij de ingang ligt......ben ik bijna 10 minuten onderweg, bedenk ik dat ik vergeten heb te betalen...... aarzel, maar ga niet terug. Bij deze mijn openlijke excuses.
(Nog eveneen anekdote van gisteren: ging ik het oude fort
van Valencas bezoeken op mijn slippers, kwam er tijdens een klimmetje een jonge pelgrimdame me helpen toen ik een klimmetje moest maken..... dat wil dus zeggen dat ze me echt als een omaatje zien)
Dus dit en vorenstaande houdt de boel weer aardig in evenwicht!
Loop verder; kan kiezen uit 2 routes. Kies voor het natuurpad.
Als ik op een werkelijk te gek plekje aan een stroompje een pizza broodje eet, komt er -vermoed ik- een vader en zijn zoontje voorbij. In gebarentaal vraag ik hoe oud hij is. Negen vingers steekt hij op. Ik begrijp dat ze samen van Tui (dat is vanaf de grens dus) naar Santiago lopen.
Stiekem vraag ik me ook wel eens af of mijn kinderen en/of kleinkinderen ooit ook zoiets zullen doen?Loek, Niels, Chris, Lars of Yara; wie zal het zeggen.....of Joop zijn kinderen met Juna; die houden ook nogal van backpacken.

Loop verder en bij een splitsing is er werkelijk geen aanwijzing; loop terug tot ik weer pelgrims zie, dus toch goed; de vader en het zoontje lopen ook bij dit groepje.
Zie na een paar meter een bordje Taberne en ga van de route af.
Heb behoefte aan iets anders dan water. De vader en het zoontje volgen me ook naar de Taberne.
Bestel een bocadillo en 2 sinas. Zit mijn notulen bij te werken, het zoontje komt vragen of ik bij hen kom zitten. OK; via gebaren hebben we een soort gesprek ....ik krijg nog een lekkere witte wijn aangeboden. Die drinken ze hier uit een stenen kommetje. Heerlijk is ie
Als ik aangeef dat ik weer vertrek en wil gaan betalen, zegt de vader dat hij betaalt; ik denk de wijn, maar hij bedoelt dat hij alles wil betalen......invito, zegt hij. Ik bedank hartelijk en vertrek en krijg van het zoontje nog een dennenappeltje uit het bos.
Weer verder.. ik zal ongeveer in O Porrino zijn. Kom dan langs de eerste albergue in deze plaats en daar staat al een rij voor de deur. Dat gaat Tineke niet doen vandaag.
Kom verder een hostel tegen en daar hebben ze alleen een kamer voor 3 personen. Ik neem hem... Voor mij alleen!!
€ 40,00 en misschien niet helemaal sociaal tegenover eventuele andere pelgrims, maar het is even nodig.
De aardige jongen van de receptie adviseert me voor morgen iets te boeken, want het wordt steeds drukker...
Ik volg zijn advies, dus voor morgen heb ik alvast een bed.

Een heel verhaal.....
Een mooie dag......
Tot zover
Groet Tineke

  • 19 Augustus 2015 - 19:23

    Ed:

    Dat wordt een boek met een paar episoden! Wat een verhalen Tien.
    En dan.. donativo; lekker gewaardeerd door jou! Haha sparen voor 40 euri's; lekker bezig zus! Excuses geaccepteerd! Kom bij ons straks maar een bakkie doen; invito. Oud? Komt gewoon dat je een uitnodigende uitstraling hebt; mensen zoeken dan makkelijk verbinding! Iedereen is toch een beetje op zoek.
    Morgen weer een nieuwe rij passanten Tineke. Succes, recht zo die gaat!
    Gr. Ed

  • 19 Augustus 2015 - 20:15

    Anneke W:

    hoi tineke, wat heb je weer leuke en mooie momenten meegemaakt vandaag, en heerlijk genoten van een pelgrimsmaal, wat een mooie leuke foto s heb je weer gemaakt vandaag, je kan zien, dat je het helemaal naar je zin heb, wat fijn, dat je elke keer, leuke mensen tegenkomt op je wandeltocht, gezellig even kletsen over vanalles en nog wat, tineke ik hoop dat je in je zeeeeeeeer ruime kamer heerlijk kan slapen, en voor morgen weer een mooie dag, gr. anneke w

  • 19 Augustus 2015 - 20:15

    Mieke:

    Leuk om je verhalen te lezen Tineke, elke dag maak je weer leuke dingen mee. En je ontmoet bijzondere mensen. Geniet er van!
    groetjes Mieke

  • 20 Augustus 2015 - 10:38

    Lya:

    Elke keer weer genieten van je verhalen en al die leuke ontmoetingen.
    Nog een week volhouden! Doe voorzichtig met je voeten.
    Gr Lya



  • 20 Augustus 2015 - 14:13

    Rick:

    Nou ja zeg,
    inderdaad, wat gebeurt er allemaal???

    Om 10 uur ga je niet naar bed, maar gewoon 'te bedde'!
    Een (onbekend) 'slapie', die niets anders doet dan 'ronken'!
    Een Tineke, die met een wandelstok nota bene, tegen de benen van een 'vreemdeling' port!
    Vervolgens een heen en weer geschud van jewelste, maar helaas nada!
    Maar net nu het verhaal spannend wordt, houdt het verhaal ineens op!
    Een goed gesprek met een inwoner van het Portugese Matosinhos, die boeren economie studeert!
    De inhoud van het gesprek is niet duidelijk, wel dat het een spetter was om te zien!
    Maar een 'nice woman' is Tineke wel, hetgeen door een ander met een kushand wordt bevestigd!
    Nou ja, Tineke, dat jij vergeet te betalen zeg! Toch nog onder de indruk van alles zeker?
    Ook die 'Anneke Dote' van de dag ervoor is alleraardigst!
    Wellicht een beetje overmoedig geworden en dus ga je met slippers aan een bergwandeling maken!
    Vind je het dan gek, dat ze je als een 'omaatje' gaan zien!?
    Tineke je gaat je een aantal dingen afvragen, zoals:
    Zullen jouw (klein)kinderen in de toekomst ook eens zo iets doen?
    Ik ga er van uit, dat ze dit ook zullen gaan doen!
    Goed voorbeeld doet volgen toch?
    Jouw enthousiaste verhalen maken de mens toch nieuwsgierig?
    Een appeltje valt toch niet ver van de boom?
    En Joop, die zal na thuiskomst ook wel besmet worden met dit 'wandelvirus'!
    Joop jongen, wanneer ga jij ook zo'n reisje boeken?
    Een broodje worst en/of gezond met wel 2 sinas! Zeker aldaar een goede combinatie?
    En wat te denken aan een witte wijn uit een stenen kommetje? Geweldig toch!?
    Ik ga ervan uit, dat de notulen van de vele 'vergaderingen' zijn?
    Teder he, een dennenappeltje krijgen van een zoontje van een 'mede-wandelaar'!
    Nee maar, een kamer voor 3 personen en voor jou alleen?
    Kon die 'vriend' en dat zoontje er dan niet meer bij, als beloning voor dat dennenappeltje?
    Ook op de receptie zit een aardige jongen, het kan toch eigenlijk niet op?

    Kortom, een heel verhaal!
    Maar de sfeer, die dit verhaal uitademt, is bijzonder goed!

    Best 'omaatje', je kan weer goedgemutst verder op reis gaan hoor!
    Het komt helemaal goed en je beleeft ontzettend veel!
    Natuurlijk wensen we je daarbij heel veel sterkte toe, maar vooral heel veel plezier!

    En ...
    ... wedden dat je ruim op tijd in Santiago bent!
    Succes!
    Rick!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 53676

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: