Et poco,et bellissimo,geen woord Hollands of toch? - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Et poco,et bellissimo,geen woord Hollands of toch? - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Et poco,et bellissimo,geen woord Hollands of toch?

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

21 Augustus 2015 | Spanje, Pontevedra

Wat een dag is dit ook weer...
Gisteren in albergue de la Jerezana allemaal "nieuwe" pelgrims.
Tot zelfs voor sluitingstijd,10uur, komen ze binnen!
Ook vannacht was er weer genoeg reuring.

Om kwart voor 8 op pad, nu lang donker, loop langs een uitloper van de Atlantische Oceaan, schitterende uitzichten.
Warempel, lopen daar Thomas en Vera; Marina is ziek in Redondella achter gebleven. Komt vanavond met de bus naar Pontevedra.

Op n gegeven moment zie ik de jongen lopen, die vannacht in het stapelbed naast mij lag. Hij loopt sinds 2 dagen met de Italiaanse Deborah op.
Hij wil naast me komen lopen, zegt ie.
Hij komt uit Brazilië; is technical engineer . Heeft wat vrienden in Amsterdam. Hij kent wat Hollandse woorden. Er volgen er een paar..... Ik zeg dat ik er 1 mis: gezellig......oh yes, hij kent het.
Zeg dat ik regelmatig wil pauzeren.
"Shall we sit here gezellig, ". vraagt ie, als we op een plek in de schaduw komen.


Klimmen en dalen weer verder door dorpjes; lopen we een groepje potige Italianen achterop, die lekker lopen te zingen. Italianen zijn altijd luidruchtig.....maar er zijn er 3 die met een rozenkrans in de hand lopen...
Ik vraag aan Deborah waarom ze dat doen... " but of course we pray", zegt ze.
Ook Luis heeft een soort kralenarmband om, dat als een gebedssnoer geldt.
Komen dan Pontevedra binnen en ik haak af.....eten en pauze
Ga bij het station bij een tentje eten.
Loop daarna door Pontevedra, grote drukke en historische stad.
Ben de gele pijlen even kwijt, maar loop op mijn gevoel naar de Ponte de Burgo toe.....zitten daar Luis en Deborah weer.
Zij willen nog wat km's maken. Krijg een hartelijke omhelzing.
Wens hen nog een goede camino; niet alleen voor nu; ook voor de rest van hun leven.
Nog eerst over een plein.... En ja hoor; de Russische Maria , van de bedwantsen. Ze komt naar me toe en vraagt of ik een private albergue weet.... Ik zeg wat mijn plan is... En ze willen mee.
Over de mooie Ponte do Burgo, schitterend .
En wat is het snikheet...smeren en drinken. Ze vertelt dat ze Russisch Orthodox is en de film the Way hebben gezien. Die film is voor veel mensen een inspiratiebron om de camino te lopen.
Zij , en de nogal stille jongeman, zijn 18 juli getrouwd!
Zij doen de camino uit religieuze gedachte; voor blessings over de familie.
Weer eens pauzeren in de schaduw bij een do fontijn met heerlijk koud water.
Komen om ongeveer om half 3 bij hotel Corinto aan. Ze hebben voor het stel een kamer en een voor mij. Geweldig!
Eerst op bed, was afzien vandaag, bad (!)nemen en kleren wassen..... Zit mijn credencial en mijn portemonnee nog in mijn zak..... De eurobiljetten en credencial liggen nu te drogen in de zon.
Wat was het weer een dag; geef mezelf toch een pluim....
Verder geen pelgrim hier te zien, alleen het Russische koppel.

Dan is het vandaag nog groot feest; Teun en Klazien zijn vandaag 40JR getrouwd. Denk aan jullie en fijn feest.

Morgen weer een nieuwe dag....kijken wat dat weer brengt
Leuk om jullie reacties te lezen,
Groet Tineke

  • 21 Augustus 2015 - 18:16

    Ed:

    Hè Tinus, wereld burger! De verhalen worden steeds wereldser! Vandaar even de overtreffende trap van Tineke. Vind je vast niet erg.
    Met mensen omgaan is wel iets moois, je kan jezelf er een beetje in spiegelen. Begin echt jaloers op je te worden! Ga zo door; nieuwe dag nieuwe kansen!
    Groet uit een mooie achtertuin. Ed

  • 21 Augustus 2015 - 18:25

    Anneke V A:

    Hallo Tien, Hoeveel graden is het daar? Hier is het een lekkere temperatuur.
    Ik ben zo vrij om Teun en Klazien via jouw side even te feliciteren. ik heb nl geen adres van ze.
    Je hebt vandaag weer een mooi verslag geschreven. Gelukkig zat je telefoon niet in je broekzak.
    Zijn de stempels op je credencial niet weggewassen?
    Fijne avond en tot het volgende verslag.
    Anneke

  • 21 Augustus 2015 - 18:29

    Ellen:

    Heerlijk Tineke om je verhalen weer te lezen. Succes met wandelen en we blijven te volgen.

  • 21 Augustus 2015 - 19:35

    Mária:

    Hoi Tien,

    Wat ga jij lekker zeg!
    Volgens mij heb jij het daar prima naar je zin, ik denk dat menig Hollander jaloers op je is!
    Wij blijven je volgen en genieten van je mooie verhalen.
    Liefs, Mária

  • 21 Augustus 2015 - 21:04

    Martien En Nel:

    Hoi Tineke.
    Heel bijzonder om zoveel mensen tegen te komen uit verschillende landen en ieder heeft zo zijn eigen verhaal.
    Tineke, succes met de tocht en liefs van Mart en Nel

  • 21 Augustus 2015 - 21:42

    Gitty:

    Hoi Tien
    Wat een mooie verhalen weer. En jij was nog bang geen mens (pelgrim)tegen te komen!
    Je wilde wel heel graag je kleren wassen, haha. Gelukkig heb je mooi weer en is alles snel droog. En hopelijk droogt je crdencial goed op, zonde van je stempels!
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Liefs Gerard en Gitty

  • 21 Augustus 2015 - 21:42

    Anneke W:

    hoi tineke, wat een geweldige dag heb je weer achter de rug, en wat tref je het elke keer, dat je dezelfde mensen tegenkomt, dan krijg je toch wel een band met ze, leuk om met iemand gepraat tehebben, die wat hollandse woorden kent, bijna elke buitenlander kent amsterdam wel, tineke ik hoop dat je een goede nachtrust heb, gr. van anneke w

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 53598

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: