I’m still going strong - Reisverslag uit Arcade, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu I’m still going strong - Reisverslag uit Arcade, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

I’m still going strong

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

01 Juni 2023 | Spanje, Arcade

Zo rond zes uur is iedereen wel bezig met opstaan. Alles gaat rustig, iedereen doet zijn ding en iedereen praat zachtjes.

Beneden in de keuken eet ik mijn yoghurtje en een beker thee. Nog even tanden poetsen en rond zeven uur stap ik naar buiten. Maar ja, naar welke richting? De albergue ligt een stuk van de route af, dus ik wacht totdat er een andere pelgrim naar buiten komt. Aan het uiterlijk te zien, is het een Chinees…geen rare, maar een gewone [e-1f600]. Spreekt geen woord Engels. Ik kan alleen verstaan: pak Porto??? Ik denk dat hij bedoelt dat ie back naar Porto loopt, de route andersom.

Dan maar op mijn gevoel gaan lopen. Zie ik zowaar een dame met een rugtas op; er achteraan. Ze is Italiaans en zij heeft de route op haar telefoon, dat is fijn, maar ook dan komen we er soms niet uit. Wat een mega grote stad is Vigo; steeds omhoog zoals vals plat en dan soms naar beneden. Na bijna een half uur treffen we nog drie Italianen, die vannacht in mijn albergue sliepen. (Gisteravond waren ze met elkaar pasta aan het koken in de keuken).

Zij hebben elkaar tijdens deze camino ontmoet en trekken nu met elkaar op. Na n uur zijn we eindelijk uit de stad en hebben we het spoor weer te pakken. En dat is gelijk klimmen en goed ook. Ik laat het groepje Italianen los.

Waarom wilde ik dit ook alweer? Juist!

Mijn bril beslaat van het zweet…adem in, adem uit.

De Italianen vóór me; ik maak een filmpje van ze en draait een zich ineens om. Adios!

Dan ben ik ze uit het oog….en klimmen…zie ik ineens de ene Italiaan om de hoek kijken of ik

er wel aankom. Dat zijn toch leuke dingen. Camino verbroedert!

Hè weer uit de drukte en weer een gewoon spoor. Kom ik weer in zo’n waanzinnig mooi stuk bos met waterval met schoon bronwater. Even pauze, geen koffietent hier dus dan mijn meegenomen cola. Voor de suikers.

Onder me zie ik de stad Vigo steeds kleiner worden. Ik luister steeds naar mijn voeten en knieën; vergroot of vertraag mijn pas, keer nog eens om of stap gewoon lekker door.

Dan zet de daling in, dus in de remmen. Eindelijk weer in een dorpje en een bord met bar. Trapje omhoog, staat er dat ie gesloten is vanwege een feest! Dus door tot Redondela.

En zit ik ineens rond twaalf uur op hetzelfde terras als in 2015! Wel apart. En wie komt daar aanlopen? De Ierse Hazel van twee dagen geleden. Zij vindt het ook heerlijk weer een bekende te ontmoeten. Het is hier goed druk, omdat de route central hier samen komt.

Daar heb ik vandaag mee te maken en vanaf morgen ga ik de route spiritual volgen; ook om de drukte te vermijden.

Ik zeg haar dat ik graag samen met haar dit stadje uit wil lopen. In 2015 ging ik hier goed de mist in. We komen langs een albergue waar rond 12.30 al pelgrims voor de deur liggen!

En warempel het is Hazel die de pijl en schelp ziet; was ik bijna weer voor gaas gegaan.

Daarna laten we elkaar los, want zij loopt sneller.

Loop ik even later achter een jong pelgrimsstel; ze lopen hand in hand en zie ik hun gladde, chocolade bruine benen. Oeps, die van mij zien er niet zo appetijtelijk uit. Maar ze dóen t wel; en hoe blij ben ik daarmee!!

Het zonnetje schijnt inmiddels behoorlijk en het is steeds klimmen en dalen. Rond 14 uur passeer ik het plaatsje Cesantes en als ik daar een grasveldje zie met bomen in de schaduw hoef ik niet lang na te denken en ga languit op het gras liggen. Na 20 minuutjes stap ik weer op. In het volgende dorp wil ik stoppen. Maar voor ik daar ben, moet ik langs een stuk snelweg met wel 4 banen! Ziet er gevaarlijk uit en bijna geen vluchtstrook. Ik loop terug om te kijken of ik het wel goed gezien heb dat ik rechtdoor moest. En ja, dat is echt zo. Ik steek over, het verkeer tegemoet komend; ik vind het levens-gevaarlijk. Plak me soms bijna aan de vangrail vast. Het is misschien maar 200 meter, maar hier snap ik niks van.

Bij de eerste de beste albergue ga ik naar binnen; er is plek. Ziet er allemaal vrij nieuw uit en wat vragen ze ervoor: € 35,— inclusief diner vanavond; ontbijt morgen én er is een zwembad.

Als ik even ben bijgekomen, wil ik dolgraag dat zwembad in. Geen zwemkleding bij me, maar dat kan me geen zier schelen. Ik ben hier toch incognito [e-1f605]. En laat ik me zachtjes ( blauwe sport bh en onderbroek) in het koude water zakken. Ohhhhh, dit is lek-ker! Daarna douchen, was doen en tijd voor koffie met iets zoets erbij. Ik heb het verdiend, vind ik.

Wat een topdag was dit ook weer!!

Allemaal een lieve groet van mij

Tineke


  • 01 Juni 2023 - 18:09

    Christina:

    Kanjer!!!!!

    [e-1f601][e-1f601][e-1f48b]Christina


  • 01 Juni 2023 - 19:46

    Ed:

    Internationaal dagje weer Tien. Verbroederen, zouden meer mensen moeten beseffen en doen, zou een mooiere wereld opleveren. [e-1f603]

    Lekker doorrrrrr, succes en groet.


  • 01 Juni 2023 - 20:05

    Nel:

    Hoi Tineke.

    Een dag vol afwisselingen.!

    En nog een déjà vu, mooi is dat.

    Morgen weer een mooie dag gewenst en fijn dat het wandelen zo goed gaat. [e-1f44d]

    Groetjes Nel


  • 01 Juni 2023 - 20:15

    Teun:

    Ik blijf me verwonderen over al je belevenissen en verhalen Tineke!

    Jouw nieuwe boek komt er zeker! Een bestseller!

    Als je weer thuis en je wilt al je ontmoetingen nog eens een keer thuis gaan opzoeken, dan ben je nog wel een poosje bezig zeg!

    Maar, voor dit moment, geniet, have fun en sterkte de komende dagen.


  • 01 Juni 2023 - 21:05

    Marjella:

    Hola Tineke! [e-1f60e]

    Elke avond ga ik er lekker voor zitten om al je camino- avonturen te lezen. Hoe je het beschrijft : ik zie het helemaal voor me! En zeker met die foto's en filmpjes erbij. Heb bewondering voor je dat je zoveel kilometers loopt! [e-1f44d]

    Groetjes van Marjella


  • 01 Juni 2023 - 21:24

    Janny:

    Inderdaad Tineke, “ you are still going strong” fantastisch , het was weer een geweldig verhaal .

    voor morgen ook weer veel succes.

    groetjes


  • 02 Juni 2023 - 10:47

    Eunice:

    Je bent zó stoer Tineke, echt respect voor jou! Ik geniet van je verhalen, voelt alsof ik mee loop, maar dan zonder moe te worden [e-1f61c] En ik leer veel nieuwe uitdrukkingen van je, haha! Voor gaas gaan bv., had ik nog nooit van gehoord. Veel mooie kilometers gewenst!


  • 02 Juni 2023 - 15:29

    Trees:

    Ha Tinek,

    Leuk je verslagen te lezen. Ik liep een paar dagen achter dus ik had heel wat te lezen. Je kunt straks wel weer een boek uitgeven [e-1f609]

    Fijn dat je onderweg zulke leuke contacten maakt. Je talenknobbel komt goed van pas [e-1f600]

    Ik wens jou nog veel wandelplezier en ben weer benieuwd naar je volgende verslagen en leuke foto's.

    Liefs,

    Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 53548

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: