De kop is eraf….en mijn broekspijpen ook - Reisverslag uit Angeiras, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu De kop is eraf….en mijn broekspijpen ook - Reisverslag uit Angeiras, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

De kop is eraf….en mijn broekspijpen ook

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

23 Mei 2023 | Portugal, Angeiras

Vandaag gaat mijn avontuur dan beginnen.

Om even voor vier uur komt broer/taxi Ed voorrijden. Ik bof maar weer. En zijn we binnen een uurtje bij Schiphol. Een dikke afscheidsomhelzing….en wat gezonde spanning, zal ik maar zeggen. Een laatste zwaai en naar binnen; behoorlijk druk al. Gisteravond samen met Laurien alvast online ingecheckt. Toch in de rij, want mijn tas gaat mee in het ruim. Een rij als bij de Efteling.

Tijd vliegt om en als ik in de rij bij de gate sta, zie ik een oudere dame, en dat ben ik ook, met een rugtas. “Da’s vast een pelgrim”, denk ik en begin een praatje met haar. Ze spreekt geen Nederlands; komt helemaal uit the States, Tennessee! En heeft er dus al een dag reizen opzitten. Maar nu gaat ze eerst met het vliegtuig en dan nog met de trein naar Pamplona; daar begint haar camino. Bewondering!

Rond tien uur in Madrid, overstap, en na een uurtje richting Porto. Daar landen we rond twaalf uur. Voorspoedig en ontspannen gereisd. Mijn rugtas ophalen, horloge en telefoontijd terugzetten, want Portugal heeft geen zomertijd. Dan op het gemak koffie met een Bleiswijks broodje en rustig nadenken wat ik zal gaan doen. Metro naar Porto City of met de bus naar Matusinhos aan de kust. Ik kies voor de bus. Het is behoorlijk warm en dat zal in de stad zeker óók zijn. Ik heb mijn huiswerk gedaan en bij Leça de Palmera stap ik uit, ( toch fijn dat internet) en vraag ik even de weg aan een aardige Portugese dame.

Richting de kust en ik herken het van 2015 toen ik hier ook liep. Wow, nu gaat mijn camino echt beginnen. Grotendeels over vlonders en links van me de zilte zeelucht van de Atlantische Oceaan. Ik spot zowaar een paar pelgrims. Duitsers. Dan nog verschillende dames; uit Puerto Rico en uit Argentinië.

Even een praatje en weer door. Mijn rugtas voelt aardig zwaar en ik had toch zo minimalistisch ingepakt. Maar met eten en drinken erbij is het een behoorlijke kluif.

Ik kom langs een paar leuke kleine vissersplaatsjes en het is van lieverlee rond vier uur, dus ik moet nu toch eens naar een slaapplek op zoek. Ik ga het in het dorpje Angeiras maar proberen en zie een bord met de tekst: campismo. Daar ga ik naar toe….kom ik bij de camping van Orbitur. Waar ik ook in 2015 was en heb nu een “chalet” voor deze nacht. Voor € 18.—]

Eerst even met de benen omhoog en dan naar het douche gebouw. Dat ziet er goed uit en ik ben weer helemaal fris. De dinsdagwas aan de knijpers en tijd voor een cerveza 0.0

Aan het tafeltje naast me zit een dame en dat moet een pelgrim zijn. Een Nederlandse pelgrim die vice versa Porto Santiago doet. En gaan we samen eten/dineren. Soepje, vegetarisch gerecht en een crème brulee. Voor maar € 10,—.

Deze dame loopt de camino voor haar arts; ze vertelt dat ze een tweede kunstknie heeft. Haar eerste kunstknie is verbrijzeld bij een ski-ongeluk. Er was één arts die het aandurfde om haar te opereren. Dat is nu zes jaar geleden. Ze is veel gaan wandelen toen en gaan trainen en nu loopt ze haar camino. Geweldig dit. Zo zie je maar dat je soms niet moet opgeven. En ik hoor nog leuke dingen over de route die ik de komende dagen ga volgen.

Bed ligt gespreid en nu hopen op een lekkere nacht na deze hele lange enerverende, maar heerlijke dag.


  • 23 Mei 2023 - 22:23

    Mieke:

    Leuk Tineke, veel succes en mooie wandeldagen !


  • 23 Mei 2023 - 22:26

    Maria:

    Lekker wandelen, mijmeren, mensen ontmoeten, relaxen en genieten! Veel plezier Tien! [e-1f618]


  • 23 Mei 2023 - 22:29

    Ed.:

    Ha mooi Tien. Goed dat de bekende kriebels weer terug zijn. Lekker slapen en morgen “immer gerade aus”. Succes en veel mooie km-ters.


  • 23 Mei 2023 - 22:34

    Susan:

    In ieder geval een heerlijk begin. Nog 3 weken vol verhalen. Wandel ze!


  • 23 Mei 2023 - 22:36

    Gitty :

    Tien, dit is toch al een goed begin van de camino.

    N goede reis gehad, mooi weer, al aardige ontmoetingen, lekker gegeten en een goede slaapplaats.

    Ik kijk uit naar je volgende verslag.


  • 23 Mei 2023 - 22:54

    Klaas En Renske:

    Tineke, wat leuk om op deze manier jou de komende 3 weken te kunnen volgen en al jou verhalen en foto’s mee te beleven. Je zit al aardig in het ritme met al weer leuke gesprekken, hopelijk lekker geslapen en morgen uitgerust weer aan de start. Geniet ervan en [e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d] knuffel van ons samen! [e-1f618]


  • 23 Mei 2023 - 22:54

    Annie:

    Tineke, super je droom is werkelijkheid geworden.

    Succes , ik ga je volgen.

    Super hoor


  • 23 Mei 2023 - 23:27

    Anneke:

    Ha Tien,

    Fijn dat je reis goed verlopen is.

    Weer een heel avontuur met nieuwe ontmoetingen.

    Lekker langs de zee lopen met de wind in je haren .

    XXX


  • 24 Mei 2023 - 06:34

    Thea:

    Goedemorgen Tineke,

    De kop is er af, waarschijnlijk de gezonde spanning ook. Laat alles maar los langs de mooie kust van Portugal behalve dan, het grote GENIETEN. Buen Camino


  • 24 Mei 2023 - 06:34

    Thea:


  • 24 Mei 2023 - 09:16

    Irma:

    Hoi Tineke. Een mooi verhaal

    en nu is het nog maar dag één!

    ik kijk uit naar de volgende dagverhalen. Inmiddels misschien al weer aan de wandel, dus zet ‘m op.


  • 24 Mei 2023 - 12:05

    Clara :

    Hoi Tineke, wat een mooi begin van dit nieuwe avontuur! Een goede reis, al goede stappen gezet, en leuke contacten gehad, wat wil je nog meer! Wens je veel mooie kilometers en meer!!!! Lieve groet


  • 24 Mei 2023 - 12:05

    Clara :


  • 24 Mei 2023 - 12:53

    Klazien:

    Tineke leuk om je verhalen weer te lezen!

    Een hele goede reis en geniet van alles wat op je pad komt.


  • 24 Mei 2023 - 16:39

    Anneke W:

    Hoi Tineke,

    heb je een leuke dag tot nu toe achter de rug?

    zitten je nieuwe schoenen goed?

    leuk om je reisverslagen te lezen, met mooie foto’s erbij [e-1f44d] mooie omgeving is het daar .

    ik hoop dat je een goede slaapplek kan vinden, dan genieten van een heerlijke maaltijd [e-1f958]

    fijne dag verder tineke,

    Gr Anneke W


  • 24 Mei 2023 - 20:12

    Mariska:

    Hoi Tineke,

    Leuk om je verslagen te lezen en foto's te zien.

    Ik vind het heel stoer van je dat je dit doet.

    Veel plezier!

    Groetjes Mariska


  • 25 Mei 2023 - 10:36

    Ina:

    Even kijken of het lukt....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 53541

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: