Camino variante Espiritual - Reisverslag uit Poio, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Camino variante Espiritual - Reisverslag uit Poio, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Camino variante Espiritual

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Juni 2023 | Spanje, Poio

Wat was dat een geweldige albergue van afgelopen nacht. Jammer dat maar zo weinig pelgrims deze albergue aandeden om te overnachten. De meesten lopen door tot Pontevreda, maar dat is nog 12 km van hier.

Voor het eten met allebei de kinders gevideobeld. Tom mag naar badje drie en Yara vroeg: “ oma waar loop jij helemaal”? [e-1f60d]

Niels is met de musical van groep 8 bezig. Heerlijk om ze even gesproken en gezien te hebben.

Daarna gezellig gegessen met weer een Duitse dame; Gabie. Eten smaakte heerlijk en de

mensen waren vriendelijk.

Vanmorgen kreeg ik een ontbijt geserveerd; eerste keer sinds ik op pad ben.

Om iets over zeven ga ik de deur uit; het is gewoon nog fris. De bergen en bossen zijn, als elke morgen, in mistflarden gehuld en er is veel vochtigheid in de lucht. Ben benieuwd wáár en wát deze dag me weer brengen zal. Ik kom weer in een bos waar het muisstil is. Alleen het geluid van een stroompje en de kiezels die onder mijn schoenen knerpen. Dan weer de grote keien; de bemoste stenen; grote brokken graniet; alles natuur!

Ik blijf me verwonderen over al het moois dat ik zie in de natuur. En dat ik daarin mag lopen; ik voel me een bevoorrecht mens. Alles is verbonden in dit universum: hemel, aarde, mensen en dieren. We hebben elkaar allemaal nodig.

Zo rond half negen loop ik in het bos bij San Martin en daar zit een man met een tafeltje met spulletjes; armbandjes, oorbelletjes, alles op Santiago gestoeld. Ik heb niets nodig; toch even een praatje. Hij heet Manolito en heeft elf jaar op de camino doorgebracht. Hij doet nu dit en voelt zich gelukkig. Als ik een Euro op het tafeltje leg voor gewoon zomaar, krijg ik een flesje water uit de koelbox. Nou ja, wat aardig.

Rond half elf ben ik in Tomeza en heb al een tijdje behoorlijk trek in koffie, maar kwam niets tegen onderweg. Hier is een barretje; het ziet er eigenlijk niet uit, maar ik ga toch naar binnen. Bestel een koffie en een omelet. Komt er ineens een mix van labrador en retriever naar me toe en likt eens lekker aan mijn hand. Wat een lief beest.

Het wordt inmiddels alweer aardig warm en rond twaalf uur ben ik in Pontevreda. En zie nog een punt van herkenning van 2015; het station. Pontevreda is een middelgrote stad, veel winkelstraten en kijk ik in het voorbijgaan in etalages of ik soms een shirtje kan scoren. Maar het is zo druk zodat ik me moet concentreren op mijn pad. Op cruciale punten zoals kruisingen moet ik echt overal goed kijken om het spoor niet bijster te raken. Op een zonovergoten plein sta ik ineens nog weer eens voor een kerk. Die is open en even rustig binnen zitten. Een, gelukkig, eenvoudige kerk qua interieur. Geen overdadigheid. Als ik omhoog kijk, zie ik helemaal boven ook wat mensen staan. Waarschijnlijk is er een trap om daar te komen. Als er dan ineens een buslading toeristen binnen stapt, ben ik weg.

In het voorbijgaan koop ik nog wat etenswaar bij een supermercado en om ongeveer half een kom ik op een punt waar ik kan kiezen voor welke route ik verder ga. Direct door of een variant; de camino Espiritual. Ik had thuis al voor deze laatste optie gekozen, omdat ik dan drukte omzeil, die richting Santiago steeds groter zal worden. Én hij stond omschreven als héél mooi, maar hoop ik natuurlijk toch wat pelgrims te ontmoeten. Om ongeveer 13 uur ben ik in het plaatsje Campariño en neem de cerveza 0.0 bij een schitterend restaurant hotel. Ik

wil nog een klein stukje door en rond half drie ben ik in het plaatsje Poio, waar een klooster staat dat is verbouwd tot albergue. Het is een mega groot gebouw en het kon ook eigenlijk niet anders, er is een kamer. Met een bad; echte badhanddoeken en een föhn.

Pelgrims nog niet gezien, wel toeristen hier.

Ik kom nu aardig in de richting van Santiago; nog een paar dagen.

Lekker even rustig vanavond; genoeg indrukken gehad gisteren, dus even bijkomen.

Lieve groet van mij

Tineke


  • 02 Juni 2023 - 19:14

    Margrit:

    Wat geweldig, dat je de natuur van zo dichtbij beleeft! En zoals de naam van je route al zegt, Espiritual, kan het bijna niet anders dan dat het een mooie en rustige route zijn. Geniet ervan!


  • 02 Juni 2023 - 19:28

    Lya:

    Heel fijn om jouw verslagen te lezen.Elke keer ontdek je nieuwe dingen.

    Nog veel sterkte de komende dagen. Groeten


  • 02 Juni 2023 - 19:38

    Thea:

    O, Tineke je kunt Santiago al ruiken. Geniet van deze rustige dagen op de mooie Espiritual. En je doet het goed hé? Alle twijfel, kan ik het nog? Verdwenen als sneeuw voor de zon. Genieten van alles en iedereen op je pad, dat is wat jij doet. Geweldig X


  • 02 Juni 2023 - 19:48

    Ed:

    Mooie aflevering weer Tien [e-1f601]. Mooi dat het “thuis” gewoon doordraait.

    Op het onbekende afstappen brengt vaak weer aangename verrassingen met een lik van een hond. Lijkt me erg mooi zo, de vroeg ochtenden met een ontwakende wereld, beter kan eigenlijk niet. Blijf niet in het klooster hangen [e-1f603], morgen gewoon weer door hè.

    Op naar de finish, succes en groet.


  • 02 Juni 2023 - 19:52

    Christina :

    Wat een prachtig beeldend verslag weer. Heb hem voorgelezen aan mijn vriendin, een klein beetje zijn we er dan bij.

    Wij zitten nu in een vakantiehuis in Hezingen bij Ootmarsum.

    Verheug me op je volgende verslag.

    Groet van Christina


  • 02 Juni 2023 - 20:00

    Marcel :

    Hoi ma,

    Wat leuk om te lezen dat je overal zo makkelijk contact maakt. Dat verbaast me ook niks.

    Komen al die talencursussen goed van pas.

    Fijn dat de meeste albergues/overnachtingsplekken zo goed bevallen, en luxe dat je ontbijt vanochtend geserveerd werd.

    We kunnen zien dat je ervan geniet en dat het wandelen je goed afgaat, dus wat dat betreft lijkt me deze reis al geslaagd.

    Lekker genieten van de natuur en alles wat er op je pad komt. Het komt zoals het komt, alles op zijn tijd.

    Succes en veel plezier nog!

    Liefs, Marcel


  • 02 Juni 2023 - 20:00

    Anneke W:

    Hoi tineke,

    wat fijn dat je een goede slaapplek had gevonden, even heerlijk genieten van de luxe en van een ontbijt wat je geserveerd kreeg .

    daarna weer op pad, waar je weer vanalles en nog wat bent tegen gekomen , en vanavond slaap je in een klooster, ook weer heel bijzonder , het eten is er vaak goed .

    Tineke welterusten voor straks, nu nog na genieten van deze dag, morgen gezond weer op, en een goede wandeldag wens ik jou toe,

    Gr Anneke W


  • 02 Juni 2023 - 20:01

    Marijke:

    Heerlijk om je mooie verslag weer te lezen!

    Er is toch wel een schrijfster aan jou verloren gegaan hoor. Misschien een mooi reisverslag met eigengemaakte aquarels?!

    En genieten van alle kleine dingen, dat doe je.

    En wij mogen meegenieten [e-1f60d]

    Welterusten voor straks en morgen weer mooie, nieuwe dag!


  • 02 Juni 2023 - 22:59

    Annie:

    Hoi Tineke,

    Wat een verhalen en ontmoetingen.

    Jij maakt ook makkelijk kontakt met mensen.

    Prachtige pelgrimsverhalen, zo in een boek te verwerken.

    Misschien staat het op je " to do lijst ".

    Als je uitgewandelld bent [e-1f609]

    Over deze tocht aarzelde je nog, fijn toch dat je toch gegaan bent. De laatste keer dat we op maandagavond zongen waren het liedjes die we zongen fie je toen een duwtje in de rug gaven.

    Tineke je doet het goed, top meid,

    Succes en veel ontmoetingen op je pad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 53516

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: