Als vroeger thuis - Reisverslag uit Viana do Castelo, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Als vroeger thuis - Reisverslag uit Viana do Castelo, Portugal van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Als vroeger thuis

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Mei 2023 | Portugal, Viana do Castelo

Toch weer heerlijk om in een echte pelgrimsalbergue te vertoeven, om tien uur was t wel stil. Slapen lukte niet echt, maar dat gebeurt vaker bij mij.

Vanmorgen werd er om vijf uur door diverse mensen al gepakt om te vertrekken. Ik om 6 uur ook er maar uit. Alle ritueeltjes weer; benen en voeten voorbereiden voor een nieuwe wandeldag. En al mijn spullen weer in mijn mobiele huis. In de gemeenschappelijke kamer even wat eten en de deur uit. De Nederlandse Rob vertrekt gelijk met mij. Hij zegt dat ie heel langzaam loopt. Ik schat hem achter in de zeventig, maar hij is 73. Hij vertelde dat hij vroeger scheepswerktuigkundige was, maar na de oliecrisis heel ander werk is gaan doen.

Via Buitenlandse Zaken heeft hij over de hele wereld gezworven. Hij zou een boek over zijn leven kunnen schrijven.

We lopen nu door leuke gehuchtjes; waar sinaasappel- en citrusbomen in de voortuinen groeien. We lopen over tunnelpaden tussen bomen. Ik geniet; een verademing. Dit voelt toch beter dan de vlonderpaden. Gemene klimmetjes en dalen, waar ik verdraaid goed moet kijken waar ik mijn voeten zet. Dan weer tussen een wirwar van boomwortels of over reusachtige keien. Dan komen we bij een soort ondiep meertje, een aftakking van de Rio Neiva. Daar kunnen Rob en ik van de waterval én de een van de ander een foto erbij maken. Dit is werkelijk zó mooi en even de tijd ervoor nemen om van te genieten. In het plaatsje Antas even pauzeren en mijn notulen bijwerken. Daar komt de Italiaanse Luca van gisteren en hij komt er even bij zitten. En trakteert hij op een lekker Italiaans snoepje.

Ik ga weer alleen door en kom in het bos langs een zandpad waar een grote “struik” calla’s staat. Die doen me natuurlijk direct aan thuis denken; want die had pa altijd in zijn hobbykas. Dat brengt mijn gedachten dan ook gelijk bij pa en ma. Vóór mijn reis ben ik ze nog “gedag wezen zeggen” op de begraafplaats in Wateringen. Ik heb ze toen gevraagd of ze een beetje met mij mee wilden reizen….

Met een eigen tuinbouwbedrijf en een groot gezin zat het er voor hen nooit in om op reis te gaan. Toen alle kinderen de deur uit waren zijn ze dan op reis geweest naar Medjugorje en naar Lourdes.

Ik denk zeer regelmatig aan ze tijdens deze reis.

Wat een avontuurlijke wandeling…..kom ik daar de Zuid-Afrikanen weer tegen. Een hartelijke omhelzing. We lopen weer even samen op. Zaida vertelt over hun leven daar. Ze hebben een klein hospitaal waar ze mensen met kanker behandelen. Een kleine school hebben ze er ook nog bij, om mensen te kunnen laten studeren. Jim heeft ook nog Arabische paarden. Een bijzonder echtpaar.

Dan weer stukken alleen wandelen; geen pelgrims voor of achter. Alleen de stilte….

Ben om 12 uur in Vila Nova Anha. Tijd voor een soepje, maar dat serveren ze niet in het tentje dat ik binnenga. Dan een tostada met ham en kaas én een cerveza 0.0!

Ik loop lekker vandaag en nog een stukkie te gaan als ik naar de Albergue uit mijn routeboekje wil en als daar tenminste een slaapplek voor me is.

Maar…..moet ik eerst de brede Rio Lima over. Weer over een enorm lange brug. Er komt net een stel pelgrims voorbij; daar wil ik wel achteraan, maar ze gaan me te snel. Dus blík omhoog en gaan.

Vanmorgen zat er al een weersverandering aan te komen en nu gaat het ineens nog donderen en komen er grote regendruppels naar benee. Gauw ergens schuilen onder een afdak aan de overkant van de weg. Sta ik mijn vest om te wisselen voor mijn regenjack zie ik boven mijn hoofd dat op het plafond van dit afdak een schildering is gemaakt als de Melkweg. En dat zou ik niet gezien hebben als het niet geregend zou hebben. Ook weer zo n geniet moment.

De regen duurt gelukkig maar kort en kom ik rond twee uur aan bij de albergue: Sáo João da Cruz dos Caminhos.

En er is plek! Het is een Convento; oftewel een klooster. Heel veel jonge pelgrims. Als we naar boven lopen via statige trappenhuizen krijg ik een plak op een kamer voor drie personen; wauw! Komt natuurlijk door mijn grijze haar, haha. En we zijn maar met ons twee op deze kamer: Grett uit Duitsland en ik.

Het was een heerlijke dag; goed gelopen en een schitterende route.

Alle goeds voor iedereen!


  • 26 Mei 2023 - 19:17

    Klaas En Renske:

    Hai Tineke, klinkt allemaal heel ontspannen en het genieten spat van je verhaal….top hoor!!….kanjer ben je, nog heel veel wandelplezier [e-1f970]


  • 26 Mei 2023 - 19:19

    Anneke:

    Hoi Tien,

    Je hebt weer heel veel leuke ontmoetingen .

    Ik zit in de trein en iedereen zit met zijn mobiel, ik nu dus ook. Dus geen leuke gesprekjes .

    En daarom even een reactie van mij op weer een mooi verslag van je.

    Je maakt weer heel veel mee in een mooie omgeving.

    Ik geniet maar van het uitzicht in de trein.

    Veel wandelplezier en tot het volgende verslag


  • 26 Mei 2023 - 19:58

    Kees En Marga :

    Hai Tineke,

    Wat fijn voor jou dat het zo goed gaat en veel leuke ontmoetingen.

    Leuk om alles zo te kunnen volgen,

    Veel wandelgeluk de komende dagen.

    Liefs

    Kees en Marga


  • 26 Mei 2023 - 20:07

    Gitty :

    Ha die Tien, wat heerlijk dat je zo goed gaat.

    Vind het zo dapper dat je ook elke keer weer over die lange bruggen heen gaat! Alhoewel...je hebt denk niet veel andere keuze;) .

    Hoop dat het je steeds makkelijker af gaat, als je er nog n paar moet om je doel te bereiken.

    Ik hoor je niet over je nieuwe schoenen, dus dat zal ook wel goed gaan.

    We kijken weer uit naar je volgende verslag. Liefs Gerard en Gitty


  • 26 Mei 2023 - 20:37

    Janny:

    Tineke iedere dag volg ik weer jouw bewonderingswaardige tocht. Maar het is heel belangrijk om van tijd tot tijd zulke aardige mensen te ontmoeten, die allemaal vol optimisme en doorzettingsvermogen op pad zijn. Veel plezier weer voor de nieuwe dag met nieuwe ervaringen.


  • 26 Mei 2023 - 20:45

    Thea:

    Hi Tineke, net terug van een pittige job vanmiddag is het heerlijk om jouw relaxte verhaal te lezen. Mijmeren bij je woorden en de prachtige beelden. Jij wakkert de caminokoorts wel aan [e-1f609] Grijs of niet je doet het toch maar kanjer. Blijf genieten van alles wat aan je voorbij komt en wat je krijgt aangereikt in elke vorm. Wij reizen graag met je mee. Ik heb net je verhaal voorgelezen [e-1f601]

    X


  • 27 Mei 2023 - 15:09

    Inge:

    Hoi Tineke,

    Wat leuk om je te volgen!

    Dit is pas het eerste verslag dat ik lees, alles was in de spambox terecht gekomen. Ik ga het nog nalezen. Voor nu wens ik je nog vele mooie wandeluren en fijne ontmoetingen toe!

    Groet,

    Inge


  • 27 Mei 2023 - 19:42

    Viviène:

    Hai Tiene,

    Ik geniet van je verslagen, en mooie foto's.

    Dapper dat je het in je eentje doet, ik volg je in mijn gedachten.

    Dat je die calla's bent tegengekomen, toch een fluistering van je ouders dat zij met jou zijn.[e-1f60a]

    Nog veel wandel plezier,

    liefs, Viviène


  • 31 Mei 2023 - 10:50

    Lya Van Den Bosch:

    Ik heb je weer gevonden.Leuk om je verhalen te lezen. Ik denk nu weer vaak terug aan de camino.Maar ik denk dat het me nu niet meer gaat lukken!

    Veel succes Tineke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Moeder van 2 zonen en schoonkinderen en oma van 6 kleinkinderen, waarvan 1 kleinDochter! In 2012 de Camino Francès gelopen; 2015 Porto naar Santiago en 2018 Santiago aan het Wad van Hasselt (Ov in Ned) naar St. Jacobiparochie in Friesland. In 2021, coronatijd, de Walk of Wisdom gelopen in het Land van Maas en Waal.

Actief sinds 13 Maart 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 53511

Voorgaande reizen:

23 Mei 2023 - 14 Juni 2023

Camino Porto-Santiago kustroute 2023 en Espiritual

15 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Santiago aan het Wad juli2018

10 Augustus 2015 - 28 Augustus 2015

Porto-Santiago 2015

09 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Op weg naar Santiago de Compostela.

Landen bezocht: