Autenthiek Galicie - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu Autenthiek Galicie - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Tineke Knaap - WaarBenJij.nu

Autenthiek Galicie

Door: TinekeSantiago

Blijf op de hoogte en volg Tineke

08 Juni 2012 | Spanje, Sarria

Kom ik gisterenmiddag toch Christina uit Wenen weer tegen. Gaan samen een hapje eten en bijpraten.
Lig vroeg in bed en slaap gelukkig als een os; en dat doet me goed.
Vanmorgen om 6 uur eruit en ongeveer kwart vor zeven op weg naar Sarria. De route staat niet als zwaar omschreven, maar er zitten toch behoorlijke klimmetjes en afdalingen in. Met stenige paden weer en aaneengesloten stukken oneffen leisteen. Maar wat een mooie route weer! Kom door superkleine boerengehuchtjes, waar nauwelijks mensen wonen. Het autenthieke Galicie met de daarbij behorende autenthieke lucht: koeienstront.
Passeer de gehuchtjes San Xil en Alto de Riocabo; het hoogste punt voor vandaag op 900 mtr.
Daal af over paden, die verzonken liggen in een tunnel van leisteen, varens en wortels van eikenbomen. Het weer werkt ook weer mee: er hangt een dikke bewolking, maar het blijft droog.
In het dorpje Furela, het eerste dorpje na 11 km lopen, drink ik mijn koffie plus.
Via het gehucht Calvor kom ik ongeveer half een in Sarria aan; de op een na grootste stad op de camino in Galicie. Loop langs de albergue A Pedro. Heb in mijn boek gezien dat die goed staat aangeschreven, dus ga er naar binnen. Sfeervolle albergue met maar 2x2 stapelbedden op een kamer, 8 euro.

Ga 's-middags nog even het stadje in; kom langs een tuintje met heerlijk ruikende rozen, complimenteer de signora en ik mag een foto van haar maken. Doe nog een paar boodschapjes en daar staat een fietser met een Raboshirt; dat moet een Nederlander zijn. Fietst van Denekamp naar Santiago voor een pas overleden vriend. Mooie verhalen zijn dat.

Morgen ga ik het 100km punt voorbij; ben me bewust dat er een eind gaat komen aan mijn "avontuur" en ben me daar geestelijk aan het op voorbereiden.

Verder ben ik geroerd door alle reakties op mijn laatste verhaal. Het doet me goed en ik voel de energie die van jullie kant hiernaar toe komt.
Dank, heel veel dank , muchimas gracias.

• 08 Juni 2012 - 14:17

Annek(e):

Ha Tien,
    Ik heb even gauw gekeken en zowaar al weer een nieuw verhaal. En ging het vandaag weer een beetje? Hier waait het erg hard.Ik zie dat de temperatuur voor morgen in Spanje maar 16 graden is. Goed wandelweer, alleen te hopen voor jou dat het droog blijft.
    Tien, nog 5 dagen lopen volgens jouw planning en dan is de eindstreep in zicht. Even volhouden dus.
    XXX Anneke

• 08 Juni 2012 - 17:03

Kees En Marga:

Hai Tien,
    knap wat je doet. Nog heel even bijten... Maar fantastisch dat het je gaat lukken.
    Stertke voor het laatste "stukje" .

• 08 Juni 2012 - 17:39

Nel:

Hola Tineke.
    Nog 100 km en dan ben je bij je einddoel.
    Geweldig! En dan met zoveel lieve mensen om je heen: op je reis, thuisfront , mensen de Holanda, die je steunen.
    Heel veel succes en liefs van Nel

• 08 Juni 2012 - 18:28

Renate:

Hallo Tineke,

Ja het eind is in zicht.
    Ook wij zijn inmiddels aan het aftellen en kijken uit naar het weerzien.
    Maar goed zo ver is het nog niet.
    Heel veel succes de laatste dagen.
    Geniet...geniet geniet en de jongens roepen regelmatig in huis: "hup oma, hup Oma en we zijn steeds in gedachten bij je.
    liefs, Renate

• 08 Juni 2012 - 20:48

Joke:

Ha Tien, Spannend, bijna bij de eindstreep. Geniet er van zoveel je kan. Nog een "klein" stukje. Het is echt top.
    Ook ik ben aan het aftellen. Deze week weer geschikt voor de parochiedag a.s. zondag. Geen buitenviering dus weer extra werk. pff. Zal blij zijn als je terug bent. Groetjes, Joke

• 08 Juni 2012 - 21:24

Wilco En Martina:

Hoi Tineke, wat ontzettend leuk en soms ontroerend om steeds je stukjes te lezen. Wat fijn dat het vandaag weer lekker ging. Succes met de laatste loodjes.

• 09 Juni 2012 - 07:47

Greta:

Hier is toch ok maar een woord op zijn plaats.... Wouw

• 09 Juni 2012 - 09:16

Anneke W:

hoi tineke, ik wil je even heel veel succes wensen voor de laatste honderd kilometer, wat een prestatie, gelukkig heb je het elke dag met het weer aardig getroffen, gr. van anneke w

• 09 Juni 2012 - 13:53

TenK:

Hallo Tineke !!!

TOPPIE met HOOFDLETTERS hoor!

Vandaag loop jet het 100km punt voorbij; nou daarna is het echt aftellen!
    Op vakantie met de auto zeiden we altijd, dat we dan in de 2 cijfertjes waren aangekomen en dat je dan je echt de stal ging ruiken!
    Tineke - niemand heeft ooit aan jouw prestatie getwijfeld hoor, maar als iemand het ergens in het achterhoofdje wel gedaan zou hebben (kan me niet voorstellen) - dan zijn die nu ook 'om'. Je haalt het gewoon!
    Iedereen heeft het voorspeld en jij maakt het gewoon waar!
    Je bent bijna op de Via Gladiola en je weet, als je daar loopt, wordt je op handen gedragen en gaat het 'bijna vanzelf'!

Straks ben je weer lekker thuis, en dan hangt iedereen aan je lippen, om al je verhalen aan te horen! Want dat jij e.e.a. te vertellen hebt, zal niet niks zijn!

Weer lekker geslapen als een koe in een lucht van ossenstront? Klinkt wel echte Nederlands hoor! En dan voor 8 euro voor een half stapelbed! Voor die centen moet je zeker wel zelf 'onder de wol' kruipen?

Inderdaad indrukwekkend dat je in Sarria een Nederlander op een fiets tegenkomt zeg! Fietsend vanuit Denekamp naar Santiago is toch een zo'n slordige 2110 km! Daar doe je met de auto al 21 uur over! Maar OK, hij is dus inmiddels ook aan de laatste 100 km begonnen.
    Zo heb jij daar heel veel mensen ontmoet Tineke van verschillende pluimage! Leuke contacten allemaal, met allemaal hun eigen verhaal! Het zal jouw persoontje extra verrijkt hebben!
    Straks ben je 60 jaar, heb je al die mensen ook uitgenodigd op je 'feessie'?
    Als jij in zo'n klein gehuchtje een signora tegenkomt, kun je haar dan in het Engels aanspreken, of is je Spaans al zo goed, dat je de kranten ook al kan lezen?
    Ik wist echt niet, dat je in Spanje echte Hollandse koffie kon krijgen, of heb je die koffie van de Plus vanuit Nederland meegenomen?
    Nou Tineke, nog even de laatste loodjes en dan heb jij je doel bereikt!
    Ik ga je nu al feliciteren! Dus bij deze!
    Sterkte toegewenst, veel plezier, veel natuurschoon en veel leuke, lieve contacten toegewenst!
    Een hartelijke groet!

• 09 Juni 2012 - 14:04

Martine Vd Burg:

Nou Tien je bent er bijna 100km en het is zover!!
    Lijkt een beetje op onze laatste dag in Nijmegen in 2001.
    Heel veel succes met de laatste loodjes je kan het.

Liefs Martine.

• 09 Juni 2012 - 20:07

Leny:

Ha die Tineke,
    Met al die leuke reacties moet het helemaal goed komen , probeer nog te genieten van alle laatste kilometers!

We hadden gisteren een fietstocht met de polderbuurtjes, het stormde zowat en het was eigenlijk wel een beetje afzien maar natuurlijk niets vergeleken met jouw prestatie.
    Zet 'm op!
    Groetjes Toon en Leny